Kauneudenhoitoalan yrityksen sisällöntuotannon kehittäminen Instagramissa
Suomalainen, Ida-Sofia (2022)
Suomalainen, Ida-Sofia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061618122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061618122
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kauneudenhoitoalan yrityksen sosiaalisen median sisällöntuotannon kehittämistä Instagramissa. Työssä toimeksiantajana toimi Porissa sijaitseva kauneudenhoitoalan yritys, joka on luonnonkosmetiikkaan erikoistunut kauneushoitola ja kosmetiikkamyymälä. Näytetyö jakaantui sekä teoreettiseen osioon että tutkimusosioon. Työn teoreettinen osio koostuu neljästä pääteemasta, joissa tutustuttiin markkinointiin ja viestintään sosiaalisessa mediassa, perehdyttiin paremmin Instagramiin ja tutkittiin myös minkälaista hyvä sisältö on. Lisäksi etsittiin tietoa, miten algoritmi toimii ja miten valmista analytiikkaa voidaan hyödyntää.
Opinnäytetyössä tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin verkossa suoritettavana kyselytutkimuksena. Kyselyyn haettiin vastaajia toimeksiantajayrityksen seuraajilta Instagramissa. Tutkimuksen avulla selvitettiin seuraajien näkökulmia yrityksen sisällöntuotannosta ja sen kehittämismahdollisuuksista. Lisäksi tutkittiin toimeksiantajan jo olemassa olevaa analytiikkaa Instagramista, jotta voitiin ymmärtää paremmin minkälaisia seuraajia yrityksellä on.
Tutkimuksen tuloksien mukaan toimeksiantajayrityksen sisällöntuotanto Instagramissa nähdään selvänä ja mielenkiintoisena, mutta myös kehittämiskohteita tutkimuksessa ilmeni. Kehityskohteina esille nousi stories osion lisäkäyttö ja kauneushoidoista sekä pellavavaatteista kaivattiin lisää esittelyä. Lisäksi saimme selville, milloin julkaisuja olisi paras julkaista, jotta niiden kattavuus olisi mahdollisimman hyvä. Yrityksen tilistä kokonaisuudessaan huokuu silti seuraajille lämmin ja hyvä fiilis sekä yrittäjän itse ottamat, esteettiset kuvat herättävät mielenkiintoa tuotteita ja palveluita kohtaan. Tämän toivottiin myös tulevaisuudessa jatkuvan.
Opinnäytetyössä tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin verkossa suoritettavana kyselytutkimuksena. Kyselyyn haettiin vastaajia toimeksiantajayrityksen seuraajilta Instagramissa. Tutkimuksen avulla selvitettiin seuraajien näkökulmia yrityksen sisällöntuotannosta ja sen kehittämismahdollisuuksista. Lisäksi tutkittiin toimeksiantajan jo olemassa olevaa analytiikkaa Instagramista, jotta voitiin ymmärtää paremmin minkälaisia seuraajia yrityksellä on.
Tutkimuksen tuloksien mukaan toimeksiantajayrityksen sisällöntuotanto Instagramissa nähdään selvänä ja mielenkiintoisena, mutta myös kehittämiskohteita tutkimuksessa ilmeni. Kehityskohteina esille nousi stories osion lisäkäyttö ja kauneushoidoista sekä pellavavaatteista kaivattiin lisää esittelyä. Lisäksi saimme selville, milloin julkaisuja olisi paras julkaista, jotta niiden kattavuus olisi mahdollisimman hyvä. Yrityksen tilistä kokonaisuudessaan huokuu silti seuraajille lämmin ja hyvä fiilis sekä yrittäjän itse ottamat, esteettiset kuvat herättävät mielenkiintoa tuotteita ja palveluita kohtaan. Tämän toivottiin myös tulevaisuudessa jatkuvan.