Verkkokaupan käytettävyyden arviointi : case: Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy
Melanen, Aleksi; Mykkänen, Anton; Pekander, Carla; Törmäkangas, Linda (2022)
Melanen, Aleksi
Mykkänen, Anton
Pekander, Carla
Törmäkangas, Linda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518025
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suorittaa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n verkkokaupalle käytettävyyden arviointi, löytää kehityskohteita ja suunnitella verkkokaupan mobiilisovelluksen prototyyppi. Käytettävyystestauksen tavoite oli löytää kehityskohteita, mitä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus voi työstää parantaakseen verkkokaupan käytettävyyttä ja samalla myös asiakastyytyväisyyttä. Tietoperustassa käsitellään käytettävyyden teoriaa ja sen merkitystä, kognitiivisen läpikäynnin teoriaa ja menetelmiä sekä heuristisen arvioinnin teoriaa ja menetelmiä. Tietoperusta luo pohjan työn toiminnalliselle osuudelle, missä testaus suoritettiin teorian mukaisesti.
Työssä syntyneet kehitysehdotukset on toteutettu Design Sprint -menetelmällä. Figma-sovelluksen avulla tuotiin verkkokaupan mobiilisovelluksen prototyyppi, joka keskittyi puuttuviin toimintoihin kuten rekisteröitymiseen ja profiilitietojen tallentamiseen. Sprinttiviikon aikana tehtiin Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen haastattelu ja kuusi verkkokaupan potentiaalisten asiakkaiden haastattelua prototyyppiin liittyen. Lisäksi verkkokaupan käytettävyyttä arvioitiin kahdella menetelmällä eli heuristisella arvioinnilla ja kognitiivisella läpikäynnillä.
Toimeksiantaja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus hyötyy kehitysehdotuksista, koska ne voivat parantaa verkkokaupan käytettävyyttä ja toiminnallisuutta. Toimeksiantaja erottuu paremmin kilpailijoista, jos yrityksellä on oma mobiilisovellus ja sen takia tehtiin mobiilisovelluksesta prototyyppi. Prototyyppi visualisoi ratkaisuehdotuksena Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen verkkokaupan mobiilisovellusta. Rekisteröitymisestä ja profiilitietojen tallentamisesta on pyritty tekemään asiakkaille mobiilisovelluksessa helppokäyttöistä.
Työssä syntyneet kehitysehdotukset on toteutettu Design Sprint -menetelmällä. Figma-sovelluksen avulla tuotiin verkkokaupan mobiilisovelluksen prototyyppi, joka keskittyi puuttuviin toimintoihin kuten rekisteröitymiseen ja profiilitietojen tallentamiseen. Sprinttiviikon aikana tehtiin Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen haastattelu ja kuusi verkkokaupan potentiaalisten asiakkaiden haastattelua prototyyppiin liittyen. Lisäksi verkkokaupan käytettävyyttä arvioitiin kahdella menetelmällä eli heuristisella arvioinnilla ja kognitiivisella läpikäynnillä.
Toimeksiantaja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus hyötyy kehitysehdotuksista, koska ne voivat parantaa verkkokaupan käytettävyyttä ja toiminnallisuutta. Toimeksiantaja erottuu paremmin kilpailijoista, jos yrityksellä on oma mobiilisovellus ja sen takia tehtiin mobiilisovelluksesta prototyyppi. Prototyyppi visualisoi ratkaisuehdotuksena Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen verkkokaupan mobiilisovellusta. Rekisteröitymisestä ja profiilitietojen tallentamisesta on pyritty tekemään asiakkaille mobiilisovelluksessa helppokäyttöistä.