Itseohjautuvuuden mahdollistaminen sosiaali- ja terveysalan organisaatiossa
Puranen, Anu (2022)
Puranen, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061518064
Tiivistelmä
Itseohjautuvuus on ajankohtainen aihe työelämässä, ja monialaisen tutkimustyön pohjalta sillä on todettu olevan yhteyksiä koettuun työn merkityksellisyyteen, työhyvinvointiin ja työhön sitoutumiseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda suunnitelma yksityisen sosiaali- ja terveysalan palveluntuottajan, Autismisäätiön työntekijöiden itseohjautuvuuden mahdollistamisesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa kokonaiskuva Autismisäätiön työntekijöiden itseohjautuvuuden ja motivaation kokemuksista omassa työssään sekä kehittää itseohjautuvuutta mahdollistavia johtamisen keinoja.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen keskiössä on itseohjautuvuuden ja motivaation teoria, jota käsitellään niin mahdollistavien tekijöiden (psykologiset perustarpeet) kuin seurauksena olevien tekijöiden (työn imu, työhyvinvointi, työhön sitoutuminen) näkökulmasta. Työyhteisössä toteutuvaa itseohjautuvuutta kuvaavimmaksi käsitteeksi opinnäytetyössä nousee yhdessäohjautuvuus, joka tarkoittaa tiimin ja esihenkilön yhdessä toteutuvaa itseohjautuvuutta. Itseohjautuvuutta mahdollistava johtaminen saa opinnäytetyön viitekehyksessä oman kappaleensa, jossa käsitellään johtamisen teorioista erityisesti transformationaalista johtamista ja valmentavaa johtamista.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka ensimmäisessä vaiheessa aineisto kerättiin haastattelemalla Autismisäätiön työntekijöitä heidän itseohjautuvuutensa ja motivaation kokemuksistaan laadullisella, puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Kehittämistyön toisen vaiheen työpajassa ideoitiin itseohjautuvuuden osa-alueita mahdollistavia ja vahvistavia keinoja Autismisäätiöllä teoreettisen viitekehyksen ja teemahaastattelun tulosten antaman tiedon pohjalta. Sisällönanalyysi on toteutettu teorialähtöisesti. Tutkimuksellisen kehittämistyön tulokset osoittavat, että Autismisäätiöllä itseohjautuva työskentely on mahdollista ja sen kehittämiseen on olemassa hyviä mahdollisuuksia ja konkreettisia keinoja. Tutkimustulosten mukaisesti itseohjautuvuus sosiaali- ja terveysalalla toteutuu tuloksellisesti ja toimivasti tiimin ja esihenkilön yhdessäohjautuvuutena, jonka kehittämiseen kannattaa yksikön tuloksellista ja laadukasta toimintaa tavoitellessa panostaa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön teemahaastattelun sekä työpajan tuloksista on muodostunut Autismisäätiölle itseohjautuvuuden mahdollistamisen suunnitelma, jonka mukaan keskeisinä itseohjautuvuuden organisaatiotasoisina kehittämisen kohteina itseohjautuvuuden osa-alueista ovat yhteenkuuluvuuden sekä osaamisen vahvistaminen. Suunnitelma pitää sisällään Autismisäätiön yksikön yhdessäohjautuvuuden kehittämisen mallin, jonka viitekehyksestä jokaisen työyhteisön yhdessäohjautuvuutta voidaan kehittää.
Opinnäytetyön tulokset ovat hyödyksi erityisesti toimeksiantajalle Autismisäätiölle sekä muille sosiaali- ja terveysalan julkisille ja yksityisille toimijoille. Tulokset hyödyttävät myös itseohjautuvuudesta ja johtamisesta kiinnostuneita organisaatioita, oppilaitoksia sekä yksittäisiä ammattilaisia ja opiskelijoita. Tulevaisuudessa erityisesti yhdessäohjautuvuuden tutkimiselle olisi sekä kansallista että kansainvälistä tarvetta.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen keskiössä on itseohjautuvuuden ja motivaation teoria, jota käsitellään niin mahdollistavien tekijöiden (psykologiset perustarpeet) kuin seurauksena olevien tekijöiden (työn imu, työhyvinvointi, työhön sitoutuminen) näkökulmasta. Työyhteisössä toteutuvaa itseohjautuvuutta kuvaavimmaksi käsitteeksi opinnäytetyössä nousee yhdessäohjautuvuus, joka tarkoittaa tiimin ja esihenkilön yhdessä toteutuvaa itseohjautuvuutta. Itseohjautuvuutta mahdollistava johtaminen saa opinnäytetyön viitekehyksessä oman kappaleensa, jossa käsitellään johtamisen teorioista erityisesti transformationaalista johtamista ja valmentavaa johtamista.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka ensimmäisessä vaiheessa aineisto kerättiin haastattelemalla Autismisäätiön työntekijöitä heidän itseohjautuvuutensa ja motivaation kokemuksistaan laadullisella, puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Kehittämistyön toisen vaiheen työpajassa ideoitiin itseohjautuvuuden osa-alueita mahdollistavia ja vahvistavia keinoja Autismisäätiöllä teoreettisen viitekehyksen ja teemahaastattelun tulosten antaman tiedon pohjalta. Sisällönanalyysi on toteutettu teorialähtöisesti. Tutkimuksellisen kehittämistyön tulokset osoittavat, että Autismisäätiöllä itseohjautuva työskentely on mahdollista ja sen kehittämiseen on olemassa hyviä mahdollisuuksia ja konkreettisia keinoja. Tutkimustulosten mukaisesti itseohjautuvuus sosiaali- ja terveysalalla toteutuu tuloksellisesti ja toimivasti tiimin ja esihenkilön yhdessäohjautuvuutena, jonka kehittämiseen kannattaa yksikön tuloksellista ja laadukasta toimintaa tavoitellessa panostaa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön teemahaastattelun sekä työpajan tuloksista on muodostunut Autismisäätiölle itseohjautuvuuden mahdollistamisen suunnitelma, jonka mukaan keskeisinä itseohjautuvuuden organisaatiotasoisina kehittämisen kohteina itseohjautuvuuden osa-alueista ovat yhteenkuuluvuuden sekä osaamisen vahvistaminen. Suunnitelma pitää sisällään Autismisäätiön yksikön yhdessäohjautuvuuden kehittämisen mallin, jonka viitekehyksestä jokaisen työyhteisön yhdessäohjautuvuutta voidaan kehittää.
Opinnäytetyön tulokset ovat hyödyksi erityisesti toimeksiantajalle Autismisäätiölle sekä muille sosiaali- ja terveysalan julkisille ja yksityisille toimijoille. Tulokset hyödyttävät myös itseohjautuvuudesta ja johtamisesta kiinnostuneita organisaatioita, oppilaitoksia sekä yksittäisiä ammattilaisia ja opiskelijoita. Tulevaisuudessa erityisesti yhdessäohjautuvuuden tutkimiselle olisi sekä kansallista että kansainvälistä tarvetta.
