Ammatillinen kehittyminen tilitoimistokirjanpitäjäksi
Mäkinen, Elina (2022)
Mäkinen, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061618117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061618117
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli seurata kirjanpidon harjoittelijan kehittymistä kymmenen viikon ajan. Seurantajakson aikana harjoittelija työskenteli tilitoimistoympäristössä suorittaen työtehtäviä kirjanpidon eri osa-alueilta. Tavoitteena oli analysoida ja arvioida harjoittelijan omaa ammatillista kehittymistä kohti tilitoimistokirjanpitäjän asiantuntijuutta sekä saavuttaa uutta tietotaitoa ja hallintaa tilitoimistokirjanpitäjän työtehtävistä opintoihin sisältyvän harjoittelujakson aikana. Lisäksi osana ammatillisen kehittymisen arviointia oli analysoida myös ammattikorkeakoulussa saavutetun tietotaidon riittävyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta. Näihin tavoitteisiin pohjautuen opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli ”Millaista osaamista tarvitaan tilitoimistokirjanpitäjän työssä menestymiseen?” ja alatutkimuskysymys oli ”Miten ammattikorkeakoulussa saavutettu osaaminen vastaa työelämässä vaadittua osaamista?”. Työn toimeksiantajana oli Läntisellä Uudellamaalla sijaitseva tilitoimisto. Toimeksiantajan pyynnöstä yrityksen nimeä ei mainittu tässä opinnäytetyössä. Opinnäytetyön tietoperusta rakentui ja laajentui toteutetun päiväkirjaraportoinnin aikana havaitun tarpeen mukaisesti. Se piti sisällään laajasti eri osa-alueita kirjanpitoon liittyen. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä osallistuvaa, että kohdistettua havainnointia.
Työn keskeisenä tuloksena syntyi ymmärrys tilitoimistokirjanpitäjän työssä vaadittavista ominaisuuksista sekä oman osaamisen tilasta ja kehittymisestä suhteessa niihin. Havainnointi toimi hyvin menetelmänä tilitoimiston työtehtäviin ja rutiineihin perehtymisessä. Havainnoinnin myötä myös oman osaamisen arviointi sujui hallitusti. Toimeksiantaja sai arvokasta tietoa yrityksen perehdytyksen riittävyydestä. Perehdytyksen riittävyyttä voi hyvin arvioida suhteessa päiväkirjaraportoinnin myötä esille tulleeseen harjoittelijalle kertyneeseen osaamiseen. Lisäksi Laurea-ammattikorkeakoulu sai tietoa tarjoamiensa taloushallinnon kurssien sisällön tarkoituksenmukaisuudesta ja laadusta.
Työn keskeisenä tuloksena syntyi ymmärrys tilitoimistokirjanpitäjän työssä vaadittavista ominaisuuksista sekä oman osaamisen tilasta ja kehittymisestä suhteessa niihin. Havainnointi toimi hyvin menetelmänä tilitoimiston työtehtäviin ja rutiineihin perehtymisessä. Havainnoinnin myötä myös oman osaamisen arviointi sujui hallitusti. Toimeksiantaja sai arvokasta tietoa yrityksen perehdytyksen riittävyydestä. Perehdytyksen riittävyyttä voi hyvin arvioida suhteessa päiväkirjaraportoinnin myötä esille tulleeseen harjoittelijalle kertyneeseen osaamiseen. Lisäksi Laurea-ammattikorkeakoulu sai tietoa tarjoamiensa taloushallinnon kurssien sisällön tarkoituksenmukaisuudesta ja laadusta.