BIKVA-arvioinnin mukaisen asiakaspalautteen hyödyntäminen vankilan asiakastyön laadun arvioinnissa
Kuikka, Markku (2022)
Kuikka, Markku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061818897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061818897
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voidaanko BIKVA-arvioinnin avulla tuotettua asiakaspalautetta hyödyntää Keravan vankilan asiakastyön laadun arvioinnissa. Toisena tavoitteena oli selvittää, suhteutuuko BIKVA-arvioinnin mukaisesti tuotettu asiakaspalaute Rikosseuraamuslaitoksen laatumittausten mukaisiin ydinulottuvuuksiin ja voidaanko yleisiä asiakaspalvelun laatua koskevia teoreettisia ilmiöitä tunnistaa tutkimustuloksista.
Tutkimus toteutettiin 4-vaiheisena BIKVA-mallin mukaisena ryhmähaastatteluprosessina. Haastatteluihin osallistuivat Keravan vankilaan sijoitettuja vankeja, virkamiehiä sekä Etelä-Suomen rikosseuraamusalueen aluekeskuksen ja Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön virkamiehiä.
Tutkimusaineistosta analysointiin Rikosseuraamuslaitoksen laatumittauksiin liittyvien vankilailmapiirin ydinulottuvuuksien mukaisesti asiakkaiden tuottamaa palautetta Keravan vankilassa kokemastaan asiakastyöstä ja vankilan toiminnasta. Asiakkaiden tuottaman palautteen perusteella vankilan kenttätyöntekijöitä pyydettiin arvioimaan annettua palautetta, sekä pohtimaan osaltaan keinoja vaikuttaa palautteeseen. Keravan vankilan johto arvioi asiakaspalautteen perusteella annettua kenttätyöntekijöiden arviointia tuloksista, jonka jälkeen vankilaan nähden esimies- ja työnantajavirastojen virkamiehille esiteltiin aiempien vaiheiden tulokset.
Kaikkien haastattelujen perusteella syntynyttä tutkimusaineistoa tarkasteltiin Rikosseuraamuslaitoksen laatumittausten tuloksiin vertaillen, sekä tarkastellen tutkimusaineistosta asiakaspalvelun yleisiin teoreettisiin ilmiöihin suhteutuvia havaintoja.
Tutkimuksen perusteella BIKVA-arvioinnilla voidaan tuottaa Rikosseuraamuslaitoksen laatumittauksien ydinulottuvuuksiin vertailtavaa asiakaspalautetta, mikäli laatumittausten kysymyksiä ja väittämiä hyödynnetään BIKVA-arviointiin liittyvissä ryhmähaastatteluissa. Samoin asiakaspalvelun yleiset teoreettiset ilmiöt ovat tunnistettavissa BIKVA-arvioinnin mukaisesti tuotetusta asiakaspalautteesta.
Tutkimusaineistosta on löydettävissä laatukuiluja, jollaisia syntyy missä tahansa asiakaspalveluorganisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää BIKVA-arvioinnin avulla syntyneen asiakaspalautteen hyödyntämisen mahdollisuuksia Keravan vankilassa. Tältä osin tutkimus on pystynyt selvittämään vankilailmapiiristä ja asiakastyöstä havaittavia ilmiöitä, joihin vankilan johtamisessa voidaan kiinnittää huomiota. Havaittujen ilmiöiden perusteella vankilassa voidaan ryhtyä kehittämään uusia toimintamalleja asiakastyön tukemiseksi, kenttätyöntekijöiden työn harmonisoimiseksi sekä laadun johtamisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin 4-vaiheisena BIKVA-mallin mukaisena ryhmähaastatteluprosessina. Haastatteluihin osallistuivat Keravan vankilaan sijoitettuja vankeja, virkamiehiä sekä Etelä-Suomen rikosseuraamusalueen aluekeskuksen ja Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön virkamiehiä.
Tutkimusaineistosta analysointiin Rikosseuraamuslaitoksen laatumittauksiin liittyvien vankilailmapiirin ydinulottuvuuksien mukaisesti asiakkaiden tuottamaa palautetta Keravan vankilassa kokemastaan asiakastyöstä ja vankilan toiminnasta. Asiakkaiden tuottaman palautteen perusteella vankilan kenttätyöntekijöitä pyydettiin arvioimaan annettua palautetta, sekä pohtimaan osaltaan keinoja vaikuttaa palautteeseen. Keravan vankilan johto arvioi asiakaspalautteen perusteella annettua kenttätyöntekijöiden arviointia tuloksista, jonka jälkeen vankilaan nähden esimies- ja työnantajavirastojen virkamiehille esiteltiin aiempien vaiheiden tulokset.
Kaikkien haastattelujen perusteella syntynyttä tutkimusaineistoa tarkasteltiin Rikosseuraamuslaitoksen laatumittausten tuloksiin vertaillen, sekä tarkastellen tutkimusaineistosta asiakaspalvelun yleisiin teoreettisiin ilmiöihin suhteutuvia havaintoja.
Tutkimuksen perusteella BIKVA-arvioinnilla voidaan tuottaa Rikosseuraamuslaitoksen laatumittauksien ydinulottuvuuksiin vertailtavaa asiakaspalautetta, mikäli laatumittausten kysymyksiä ja väittämiä hyödynnetään BIKVA-arviointiin liittyvissä ryhmähaastatteluissa. Samoin asiakaspalvelun yleiset teoreettiset ilmiöt ovat tunnistettavissa BIKVA-arvioinnin mukaisesti tuotetusta asiakaspalautteesta.
Tutkimusaineistosta on löydettävissä laatukuiluja, jollaisia syntyy missä tahansa asiakaspalveluorganisaatiossa. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää BIKVA-arvioinnin avulla syntyneen asiakaspalautteen hyödyntämisen mahdollisuuksia Keravan vankilassa. Tältä osin tutkimus on pystynyt selvittämään vankilailmapiiristä ja asiakastyöstä havaittavia ilmiöitä, joihin vankilan johtamisessa voidaan kiinnittää huomiota. Havaittujen ilmiöiden perusteella vankilassa voidaan ryhtyä kehittämään uusia toimintamalleja asiakastyön tukemiseksi, kenttätyöntekijöiden työn harmonisoimiseksi sekä laadun johtamisen näkökulmasta.