Työnanatajan vastuu työhyvinvoinnista ja sen kehittämisestä : case: Eksote toimistopalvelut
Kokkonen, Janina (2022)
Kokkonen, Janina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061718889
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin Eksoten toimistopalveluiden johdon vastuuta työhyvinvoinnista sekä henkilöstön työhyvinvoinnin toteutumista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat siihen, miten johtoasemassa olevat voivat vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Työn tavoitteena oli tuottaa Eksoten toimistopalveluille selkeä kuva nykyisestä työhyvinvoinnin tilasta sekä antaa kehitysideoita työhyvinvoinnin lisäämiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Eksoten toimistopalveluiden kanssa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui yleisestä työhyvinvoinnista sekä sen lakisääteisyydestä. Teoriaosuudessa määriteltiin työhyvinvoinnin määritelmää, hyvinvoivaa organisaatiota, työhyvinvoinnin johtamista sekä etätyön johtamista ja mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tietoperusta koostui lisäksi työhyvinvoinnin lakisääteisyydestä sekä työnantajan ja työntekijän lakisääteisistä velvollisuuksista.
Opinnäytetyön tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus (case study). Opinnäytetyö on tutkimukseltaan aineistotriangulaatio, koska opinnäytetyössä käytettiin tutkimusaineistona kahta erilaista aineistoa. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelun, ja Eksoten oman vuonna 2021 teetetyn Mitä Kuuluu? -työhyvinvointikyselyn avulla. Haastattelu koostui kuudesta kysymyksestä ja vastaajia oli yhteensä neljä esimiestasolla olevaa henkilöä.
Tulosten perusteella Eksoten toimistopalveluissa työhyvinvointi toteutuu melko hyvin. Tutkimuksessa nousi esille, että työntekijät kokevat saavansa esimieheltä liian vähän tunnustusta ja arvostusta. Tutkimuksen kehitysideaksi nousi esimiesten vuorovaikutuksen lisääminen työntekijöiden kannustamisessa. This thesis dealt with the responsibility of the management of Eksote´s office services for well-being at work and implementation of employees´ well-beinq at work. The goal of the research is to find out, what things affect how people in leadership can affect the well-being of staff at work. The aim of the work was to provide Eksote´s office services with a clear picture of current state of well-being at work and to provide development ideas to increase well-being at work. The thesis was carried out in collaboration with Eksote´s office services.
The theoretical part of the thesis consisted of general well-being at work and the legality of well-being at work. The theoretical part defined the definition of well-being at work, a well-being organization, the management of well-being at work and the management of telework and the possibilities of teleworking. The theoretical base of thesis also constated of the statutory well-being at work and the statutory obligations of the employer and the employee.
The research of the thesis is a qualitative case study. The research of the thesis is data triangulation, because two different materials were used in the thesis. The data collection for the thesis was carried out through with a thematic interview and Eksote´s own published in 2021 Mitä Kuuluu? -occupational well-being survey. The interview consisted of six questions and the respondents were a total of four supervisor.
Based on the results, well-being at work is implemented fairly well in Eksote´s office services. The results showed that employees feel they receive too little recognition and appreciation from their supervisor. The development idea of the thesis was to increase the interaction of supervisors in encouraging employees
Opinnäytetyön tietoperusta koostui yleisestä työhyvinvoinnista sekä sen lakisääteisyydestä. Teoriaosuudessa määriteltiin työhyvinvoinnin määritelmää, hyvinvoivaa organisaatiota, työhyvinvoinnin johtamista sekä etätyön johtamista ja mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tietoperusta koostui lisäksi työhyvinvoinnin lakisääteisyydestä sekä työnantajan ja työntekijän lakisääteisistä velvollisuuksista.
Opinnäytetyön tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus (case study). Opinnäytetyö on tutkimukseltaan aineistotriangulaatio, koska opinnäytetyössä käytettiin tutkimusaineistona kahta erilaista aineistoa. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelun, ja Eksoten oman vuonna 2021 teetetyn Mitä Kuuluu? -työhyvinvointikyselyn avulla. Haastattelu koostui kuudesta kysymyksestä ja vastaajia oli yhteensä neljä esimiestasolla olevaa henkilöä.
Tulosten perusteella Eksoten toimistopalveluissa työhyvinvointi toteutuu melko hyvin. Tutkimuksessa nousi esille, että työntekijät kokevat saavansa esimieheltä liian vähän tunnustusta ja arvostusta. Tutkimuksen kehitysideaksi nousi esimiesten vuorovaikutuksen lisääminen työntekijöiden kannustamisessa.
The theoretical part of the thesis consisted of general well-being at work and the legality of well-being at work. The theoretical part defined the definition of well-being at work, a well-being organization, the management of well-being at work and the management of telework and the possibilities of teleworking. The theoretical base of thesis also constated of the statutory well-being at work and the statutory obligations of the employer and the employee.
The research of the thesis is a qualitative case study. The research of the thesis is data triangulation, because two different materials were used in the thesis. The data collection for the thesis was carried out through with a thematic interview and Eksote´s own published in 2021 Mitä Kuuluu? -occupational well-being survey. The interview consisted of six questions and the respondents were a total of four supervisor.
Based on the results, well-being at work is implemented fairly well in Eksote´s office services. The results showed that employees feel they receive too little recognition and appreciation from their supervisor. The development idea of the thesis was to increase the interaction of supervisors in encouraging employees