Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen sosionomin tulevaisuus – ajatuksia tehtävänkuvasta

Hämäläinen, Hanne; Nieminen, Anna (2022)

 
Avaa tiedosto
Hamalainen_Nieminen.pdf (545.6Kt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Hanne
Nieminen, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061818906
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen henkilöstön nimikkeet muuttuvat uuden varhaiskasvatuslain (2018/540) myötä vuodesta 2030 alkaen. Hoito-, opetus- ja kasvatustehtävissä toimivat tällöin toiselta asteelta valmistuva varhaiskasvatuksen lastenhoitaja, yliopistosta valmistuva varhaiskasvatuksen opettaja sekä uutena nimikkeenä ammattikorkeakoulusta valmistuva varhaiskasvatuksen sosionomi. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvaa ei ole virallisesti määritelty. Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan määrittely on tällä hetkellä varhaiskasvatusta järjestävän tahon vastuulla. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa laadittaessa varhaiskasvatuksen sosionomille tehtävänkuvaa.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksessa työskentelevien sosionomi (AMK) taustaisten varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatuksen sosionomin tulevasta tehtävänkuvasta. Opinnäytetyö toteutettiin pääasiassa määrällisenä tutkimuksena, jota täydennettiin kolmella syventävällä haastattelulla. Aineisto kerättiin ja toteutettiin yhteistyössä sosiaalialan ammattijärjestö Talentian kanssa sekä jäsenistöön kuuluvien varhaiskasvatuksen opettajien kanssa sähköisellä lomakekyselyllä ja haastattelut Teams-palvelun välityksellä.

Opinnäytetyön perusteella voidaan päätellä, että varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisen tarve on suuri varhaiskasvatuksessa. Tehtävänkuva on opinnäytetyön tekohetkellä yhä epäselvä monilta osin ja toimiva yhteistyö eri osaajien kesken vaatii vielä työtä niin koulutuksen järjestäjiltä, yhteiskunnalta sekä työyhteisöiltä. Varhaiskasvatuksen sosionomin osaamisen tunnustaminen ja käyttö osana työyhteisöä sekä tasavertaisena tiimin jäsenenä on vielä alkutaipaleellaan osana laadukasta varhaiskasvatusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste