Etäpalveluiden vaikutukset työterveyshoitajien työhön ja työhyvinvointiin : kyselytutkimus työterveyshoitajille
Pienimäki, Minna; Sopanen, Reetta (2022)
Pienimäki, Minna
Sopanen, Reetta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062719141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022062719141
Tiivistelmä
Terveydenhuollossa etäpalveluiden hyödyntäminen on lisääntynyt ja erityisesti Covid-19-pandemian myötä asiakkaita on pandemiaan liittyvistä rajoituksista johtuen jouduttu hoitamaan etänä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata etänä toteutettavien videovastaanotto- ja chat-palveluiden käytön lisääntymisen tuomaa muutosta työterveyshoitajien työn sisältöön, työn organisointiin ja työterveyshoitajien työhyvinvointiin. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli saada tarkempaa tietoa keinoista, joiden avulla työterveyshoitajien työhyvinvointia voitaisiin tukea etäpalveluiden käytössä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja työterveyshoitajille kohdennettu kysely toteutettiin yhteistyössä Suomen Työterveyshoitajaliitto ry:n kanssa helmikuussa 2022.
Tutkimustulosten perusteella työterveyshoitajien toteuttamien etäpalveluiden lisääntyminen on vaikuttanut myönteisesti työn organisointiin ja työn hallintaan. Työn joustavuus on lisääntynyt, johon on vaikuttanut erityisesti etätyömahdollisuus, oman työn suunnittelun sekä työn sujuvuuden lisääntyminen.
Tutkimustulosten perusteella etäpalvelut ovat vaikuttaneet myönteisesti työterveyshoitajien työhyvinvointiin. Työhyvinvointia tukevia keinoja olivat työajan riittävä resurssointi, oman työn suunnittelun mahdollisuus sekä hyvin toimivat laitteet, järjestelmät ja yhteydet. Myös asiakkaiden parempi ohjautuminen etäpalveluissa koettiin tärkeänä keinona työhyvinvoinnin tukemisessa. Lisäksi työhyvinvointia tukisi riittävä koulutus ja perehdytys etäpalveluihin sekä säännöllinen etätyömahdollisuus. Työhyvinvoinnin tueksi työnantajalta toivottiin tukea työergonomian parantamiseen ja hyviä työvälineitä kotiin. Kokonaisuudessaan etäpalvelut on koettu hyvänä muutoksena työssä ja työterveyshoitajista enemmistö haluaa hyödyntää etäpalveluita työssään myös tulevaisuudessa. Jatkotutkimusaiheena voitaisiin tutkia etäpalveluiden toteuttamiseen liittyvää tietosuojaa ja tietoturvallisuutta etätyössä.
Tutkimustulosten perusteella työterveyshoitajien toteuttamien etäpalveluiden lisääntyminen on vaikuttanut myönteisesti työn organisointiin ja työn hallintaan. Työn joustavuus on lisääntynyt, johon on vaikuttanut erityisesti etätyömahdollisuus, oman työn suunnittelun sekä työn sujuvuuden lisääntyminen.
Tutkimustulosten perusteella etäpalvelut ovat vaikuttaneet myönteisesti työterveyshoitajien työhyvinvointiin. Työhyvinvointia tukevia keinoja olivat työajan riittävä resurssointi, oman työn suunnittelun mahdollisuus sekä hyvin toimivat laitteet, järjestelmät ja yhteydet. Myös asiakkaiden parempi ohjautuminen etäpalveluissa koettiin tärkeänä keinona työhyvinvoinnin tukemisessa. Lisäksi työhyvinvointia tukisi riittävä koulutus ja perehdytys etäpalveluihin sekä säännöllinen etätyömahdollisuus. Työhyvinvoinnin tueksi työnantajalta toivottiin tukea työergonomian parantamiseen ja hyviä työvälineitä kotiin. Kokonaisuudessaan etäpalvelut on koettu hyvänä muutoksena työssä ja työterveyshoitajista enemmistö haluaa hyödyntää etäpalveluita työssään myös tulevaisuudessa. Jatkotutkimusaiheena voitaisiin tutkia etäpalveluiden toteuttamiseen liittyvää tietosuojaa ja tietoturvallisuutta etätyössä.