LASTENPUOTI PEPETTO KY:N LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMINEN
Rissanen, Soile-Maria (2007)
Rissanen, Soile-Maria
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021816
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Lastenpuoti Pepetto Ky:n liiketoimintaa kilpailija-analyysin ja
markkinointisuunnitelman avulla. Työn toimeksiantaja on Siilinjärvellä toimiva lastenvaatteiden erikoisliike Lastenpuoti
Pepetto Ky. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa tukea päätöksentekoon yrityksen liiketoiminnan laajentamiseen
liittyvissä asioissa.
Teoriaosuus koostuu liiketoiminnan kehittämisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, vaatetusalasta ja sen kehitysnäkymistä,
markkinoinnin suunnittelusta ja kilpailija-analyysista. Teoriaosuuden on tarkoitus selkeyttää sitä, miksi
liiketoimintaa yleensä kannattaa kehittää tai laajentaa ja miten. Lisäksi markkinoinnin suunnittelun teoria antaa
pohjaa markkinointitoimenpiteiden suunnitteluun. Markkinointisuunnitelma tehtiin vuodelle 2008.
Opinnäytetyössä tehtiin lisäksi kilpailija-analyysi Pohjois-Savon naistenvaateliikkeistä. Analyysissa tutkittiin kilpailijoita
Iisalmessa, Kuopiossa ja Siilinjärvellä. Kilpailija-analyysi toteutettiin keväällä ja kesällä 2007 kenttätutkimuksena.
Kilpailija-analyysin tuloksena tunnistettiin kilpailijat, heidän määrä ja myytävät tuotemerkit. Markkinointisuunnitelmassa
huomioitiin osittain kilpailija-analyysissa selvinneitä tuloksia.
markkinointisuunnitelman avulla. Työn toimeksiantaja on Siilinjärvellä toimiva lastenvaatteiden erikoisliike Lastenpuoti
Pepetto Ky. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa tukea päätöksentekoon yrityksen liiketoiminnan laajentamiseen
liittyvissä asioissa.
Teoriaosuus koostuu liiketoiminnan kehittämisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, vaatetusalasta ja sen kehitysnäkymistä,
markkinoinnin suunnittelusta ja kilpailija-analyysista. Teoriaosuuden on tarkoitus selkeyttää sitä, miksi
liiketoimintaa yleensä kannattaa kehittää tai laajentaa ja miten. Lisäksi markkinoinnin suunnittelun teoria antaa
pohjaa markkinointitoimenpiteiden suunnitteluun. Markkinointisuunnitelma tehtiin vuodelle 2008.
Opinnäytetyössä tehtiin lisäksi kilpailija-analyysi Pohjois-Savon naistenvaateliikkeistä. Analyysissa tutkittiin kilpailijoita
Iisalmessa, Kuopiossa ja Siilinjärvellä. Kilpailija-analyysi toteutettiin keväällä ja kesällä 2007 kenttätutkimuksena.
Kilpailija-analyysin tuloksena tunnistettiin kilpailijat, heidän määrä ja myytävät tuotemerkit. Markkinointisuunnitelmassa
huomioitiin osittain kilpailija-analyysissa selvinneitä tuloksia.