Web-pohjainen kanta-asiakassovellus : case: Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy
Nenonen, Konsta; Johtonen, Iiro; Dinh, Kim; Vasio, Matias (2022)
Nenonen, Konsta
Johtonen, Iiro
Dinh, Kim
Vasio, Matias
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071819277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071819277
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä digitaalisen palvelun ratkaisuehdotus toteutettiin Design Sprint -menetelmällä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n kanssa. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa asiakasymmärryksellä testattu web-pohjainen sovellusprototyyppi. Tavoitteeseen sisältyi myös Kierrätyskeskuksen palveluiden kokoaminen yhdelle alustalle, ja uusien kanta-asiakaskonseptien lisääminen sovellusprototyyppiin. Design Sprint on viisi päivää kestävä workshop, jossa ideoinnin tuloksena syntyy ratkaisuehdotuksena konkreettinen ja testattu prototyyppi.
Benchmarking- ja SWOT-analyysityökaluja hyödynnettiin prototyypin kehittämisessä. Työssä benchmarkattiin mobiilisovellukset: S-mobiili, Lidl Plus -sovellus ja HSL-sovellus. Benchmarkkauksen avulla saatuja tuloksia hyödynnettiin sovellusprototyypin käyttöliittymän käytettävyyden parantamiseen ja kanta-asiakaskonseptien edistämiseen. Sprinttiviikon lopussa yhteistyöyritys antoi palautetta sovellusprototyypistä. Saatua palautetta ja SWOT-analyysiä hyödynnettiin arvioimaan kehitysprojektista tulevia hyötyjä Kierrätyskeskukselle. Palautteen perusteella arvioitiin myös kehitysprojektiin kohdistuvat uhat ja tulevaisuuden kehityskohteet.
Prototyyppi kehitettiin sprinttiviikon aikana, joka mahdollisti nopean sovellusprototyypin hienosäädön palautteen perusteella. Sovellusprototyyppi kehitettiin käyttäen React-käyttöliittymäkirjastoa, joka pohjautuu JavaScript-ohjelmointikieleen. Uudet kanta-asiakaskonseptit sovellusprototyypissä olivat henkilökohtaiset käyttäjätilastot, kampanjat-välilehti, digikuitit, ja mahdollisuus varata tuotteita verkkokaupasta. Sovellusprototyyppiin sisällytettiin Kierrätyskeskuksen nykyisistä palveluista verkkokauppa ja digitaalinen kanta-asiakaskortti.
Benchmarking- ja SWOT-analyysityökaluja hyödynnettiin prototyypin kehittämisessä. Työssä benchmarkattiin mobiilisovellukset: S-mobiili, Lidl Plus -sovellus ja HSL-sovellus. Benchmarkkauksen avulla saatuja tuloksia hyödynnettiin sovellusprototyypin käyttöliittymän käytettävyyden parantamiseen ja kanta-asiakaskonseptien edistämiseen. Sprinttiviikon lopussa yhteistyöyritys antoi palautetta sovellusprototyypistä. Saatua palautetta ja SWOT-analyysiä hyödynnettiin arvioimaan kehitysprojektista tulevia hyötyjä Kierrätyskeskukselle. Palautteen perusteella arvioitiin myös kehitysprojektiin kohdistuvat uhat ja tulevaisuuden kehityskohteet.
Prototyyppi kehitettiin sprinttiviikon aikana, joka mahdollisti nopean sovellusprototyypin hienosäädön palautteen perusteella. Sovellusprototyyppi kehitettiin käyttäen React-käyttöliittymäkirjastoa, joka pohjautuu JavaScript-ohjelmointikieleen. Uudet kanta-asiakaskonseptit sovellusprototyypissä olivat henkilökohtaiset käyttäjätilastot, kampanjat-välilehti, digikuitit, ja mahdollisuus varata tuotteita verkkokaupasta. Sovellusprototyyppiin sisällytettiin Kierrätyskeskuksen nykyisistä palveluista verkkokauppa ja digitaalinen kanta-asiakaskortti.