A/B-testaus Instagram markkinoinnissa
Suomalainen, Sampsa; Aromaa, Jari (2022)
Suomalainen, Sampsa
Aromaa, Jari
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072219289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072219289
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelemme Instagram markkinoinnin tehostamista A/B-testauksen avulla. Instagram on Metan (ent. Facebook) omistuksessa oleva sosiaalisen median alusta. Instagram markkinoinnissa A/B-testauksella tavoitteenamme oli selvittää verkkokaupan kävijöiden mieltymyksiä ja käyttäytymismalleja Meta Business Manager -markkinointityökalua ja sieltä saatavia raportteja hyödyntäen. Tulosten perusteella verkkokaupan kävijöitä on ohjattu haluttuihin toimenpiteisiin. Tutkimuksen perimmäinen tavoite oli parantaa verkkokaupan myynnin suhdetta markkinointi panostuksiin nähden A/B-testauksen avulla.
Perustana tälle opinnäytetyölle on A/B-testaamisen eri vaiheiden tunteminen ja ymmärrys, mitä kautta pääsimme toimivan A/B-testaus mallin rakentamiseen jokaisessa myyntisuppilon eri vaiheessa: hankinta, konversio ja suhteen syventäminen. A/B-testaus Instagramissa edellyttää Meta Business Manageri markkinointityökalun käyttöä. Meta Business Manager on työkalu, jolla markkinoija voi hallita sekä Metan että Instagramin markkinointia. Opinnäytetyötä varten keräsimme noin kuuden kuukauden ajan dataa asiakkaiden käyttäytymisestä toimeksiantajan verkkosivulla A/B-testausta hyödyntäen.
Työn lopputulemana saimme kehitettyä verkkokaupan toimintaa ja kävijämääriä parantamalla markkinoinnin rakennetta ja sisältöä A/B-testauksesta saatujen tuloksien avulla. Tämä paransi saatua tuottoa markkinointipanostuksiin nähden. A/B-testauksesta saadun datan perusteella saimme kohdennettua räätälöityä tarjousmainontaa myös aiemmin oston kesken jättäneille asiakkaille. Haasteeksi sen sijaan osoittautui potentiaalisten kohderyhmien seuraaminen ja hankinta Instagramin kautta. Tämän vuoksi verkkokaupasta saatavan ensimmäisen osapuolen datan hyödyntäminen myyntisuppilon viimeisessä vaiheessa ”suhteen syventäminen” onkin verkkokaupan seuraavana kehityskohteena.
Toimeksiantaja on suomalainen Naku Jewellery verkkokauppa, joka myy vastuullisesti valmistettuja koruja. Naku on toiminut vuodesta 2020 alkaen ja sen myynti tapahtuu lähes täysin verkkokaupan kautta.
Asiasanat: A/B-testaus, sosiaalinen media, ROAS
Perustana tälle opinnäytetyölle on A/B-testaamisen eri vaiheiden tunteminen ja ymmärrys, mitä kautta pääsimme toimivan A/B-testaus mallin rakentamiseen jokaisessa myyntisuppilon eri vaiheessa: hankinta, konversio ja suhteen syventäminen. A/B-testaus Instagramissa edellyttää Meta Business Manageri markkinointityökalun käyttöä. Meta Business Manager on työkalu, jolla markkinoija voi hallita sekä Metan että Instagramin markkinointia. Opinnäytetyötä varten keräsimme noin kuuden kuukauden ajan dataa asiakkaiden käyttäytymisestä toimeksiantajan verkkosivulla A/B-testausta hyödyntäen.
Työn lopputulemana saimme kehitettyä verkkokaupan toimintaa ja kävijämääriä parantamalla markkinoinnin rakennetta ja sisältöä A/B-testauksesta saatujen tuloksien avulla. Tämä paransi saatua tuottoa markkinointipanostuksiin nähden. A/B-testauksesta saadun datan perusteella saimme kohdennettua räätälöityä tarjousmainontaa myös aiemmin oston kesken jättäneille asiakkaille. Haasteeksi sen sijaan osoittautui potentiaalisten kohderyhmien seuraaminen ja hankinta Instagramin kautta. Tämän vuoksi verkkokaupasta saatavan ensimmäisen osapuolen datan hyödyntäminen myyntisuppilon viimeisessä vaiheessa ”suhteen syventäminen” onkin verkkokaupan seuraavana kehityskohteena.
Toimeksiantaja on suomalainen Naku Jewellery verkkokauppa, joka myy vastuullisesti valmistettuja koruja. Naku on toiminut vuodesta 2020 alkaen ja sen myynti tapahtuu lähes täysin verkkokaupan kautta.
Asiasanat: A/B-testaus, sosiaalinen media, ROAS