Palvelupolku osana koiranhoitopalveluiden kehittämistä
Luoma, Saara (2022)
Luoma, Saara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072219292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072219292
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli koiranhoitopalveluiden kehittäminen palvelumuotoilun keinoin. Toimeksiantajana oli pääkaupunkiseudulla koiranhoitopalveluita tarjoava yritys, joka on toiminut vuodesta 2019.
Valittu lähestymistapa palveluiden kehittämiseen oli palvelumuotoilu ja siinä etenkin tuplatimanttimalli. Kehittämistyö rajattiin tuplatimanttimallin ensimmäiseen timanttiin: löydä- ja määritä-vaiheisiin. Ensimmäisen vaiheen menetelmiä olivat sidosryhmien määrittely, kilpailija-analyysi ja kysely koiranomistajille. Toisen vaiheen menetelmiä olivat keskeisten havaintojen kokoaminen, palvelupolun muodostaminen ja jobs-to-be-done mapping.
Kehittämistyön pohjalta voitiin todeta, että palveluiden kehittämisessä kannattaa harkita varauskalenterin perustamista ja verkostoitumista muiden koira-alan toimijoiden kanssa. Kerätyn aineiston perusteella koiranomistajille oli tärkeää, että koiranhoitaja on osaava ja kokenut ja tuntee koirien käyttäytymistä ja elekieltä. Lisäksi hoitoympäristön tuli olla siisti ja viihtyisä. Näitä asioita kannattaa siten tuoda esille yrityksen viestinnässä.
Lisäpalveluiden osalta koiranomistajat arvostivat ennen kaikkea varsin arkisia asioita kuten koiran aktivointia ja pitkiä metsälenkkejä. Jatkotutkimuksen kannalta yrityksen kannattaa jatkaa tuplatimanttimallin toiseen timanttiin eli kehitä- ja tuota-vaiheisiin. Näissä voi tulla kyseeseen esimerkiksi prototypiointi ja työpajojen järjestäminen koiranomistajille.
Valittu lähestymistapa palveluiden kehittämiseen oli palvelumuotoilu ja siinä etenkin tuplatimanttimalli. Kehittämistyö rajattiin tuplatimanttimallin ensimmäiseen timanttiin: löydä- ja määritä-vaiheisiin. Ensimmäisen vaiheen menetelmiä olivat sidosryhmien määrittely, kilpailija-analyysi ja kysely koiranomistajille. Toisen vaiheen menetelmiä olivat keskeisten havaintojen kokoaminen, palvelupolun muodostaminen ja jobs-to-be-done mapping.
Kehittämistyön pohjalta voitiin todeta, että palveluiden kehittämisessä kannattaa harkita varauskalenterin perustamista ja verkostoitumista muiden koira-alan toimijoiden kanssa. Kerätyn aineiston perusteella koiranomistajille oli tärkeää, että koiranhoitaja on osaava ja kokenut ja tuntee koirien käyttäytymistä ja elekieltä. Lisäksi hoitoympäristön tuli olla siisti ja viihtyisä. Näitä asioita kannattaa siten tuoda esille yrityksen viestinnässä.
Lisäpalveluiden osalta koiranomistajat arvostivat ennen kaikkea varsin arkisia asioita kuten koiran aktivointia ja pitkiä metsälenkkejä. Jatkotutkimuksen kannalta yrityksen kannattaa jatkaa tuplatimanttimallin toiseen timanttiin eli kehitä- ja tuota-vaiheisiin. Näissä voi tulla kyseeseen esimerkiksi prototypiointi ja työpajojen järjestäminen koiranomistajille.