Espoolaisten mielipiteet ja kokemukset matkailusta ja sen vaikutuksista Espoossa
Purhonen, Riikka (2022)
Purhonen, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072219293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072219293
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa selvää espoolaisten mielipiteistä ja kokemuksista matkailun vaikutuksista Espoossa. Opinnäyteyön toimeksiantajana toimi Visit Espoo. Tutkimuksessa kartoitettiin myös espoolaisten yleistä tyytyväisyyttä ja mielipiteitä siitä, minkälaista Espoossa on asua ja kuinka matkailu vaikuttaa heidän arkeensa. Tutkimuksessa otettiin myös selvää siitä, miten paikalliset kokevat matkailupalvelut kotikaupunkinsa alueella ja ovatko he itse kiinnostuneita niistä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksen avulla netissä ja kysely julkaistiin toimeksiantajan ja Espoon kaupungin nettisivuilla. Tutkimuksen tuloksista tehtiin oma erillinen raporttinsa, jossa käytiin lähes kaikki tutkimuksen kysymykset yksitellen läpi ja tulokset taulukoitiin omiksi taulukoikseen. Tuloksia vertailtiin myös vastaajista saatuihin taustatietoihin ristiintaulukoinnin avulla. Tutkimuksesta saatu materiaali käsiteltiin kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien mukaisesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytiin läpi matkailun peruselementtejä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Myös matkailukohteiden ominaisuuksista, matkailun vaikutuksista ja matkailun kehittämiseen liittyvistä teemoista kirjoitettiin teoriatietoa tietoperustaan.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella espoolaiset ovat pääosin tyytyväisiä Espoon alueella tapahtuvaan matkailuun ja alueella tarjolla oleviin matkailupalveluihin. Vastaajat kokivat myös kotikaupunkinsa pääosin viihtyisäksi ja miellyttäväksi asuinpaikaksi. Tuloksista saatiin myös selville espoolaisten arvomaailmaa matkailuun ja Espoon kehittämiseen liittyen. Vastaajat olivat suurimmaksi osaksi hyvin kiinnostuneita luonnon ja ympäristön hyvinvoinnista ja toivoivat myös erilaisia tapahtumia järjestettävän enemmän Espoossa. Monet vastaajista ilmaisivat kuitenkin myös tyytymättömyytensä erityisesti julkisten kulkuvälineiden liikennöintiin ja reitteihin. Pääosin vastaajat olivat hyvin vastaanottavaisia Espoon matkailun ja matkailupalveluiden kehitykselle. Saatujen tulosten mukaan Espoon kaupungin ja Visit Espoon kannattaisikin kiinnittää entistä enemmän huomiota esimerkiksi tapahtumien järjestämiseen liittyviin mahdollisuuksiin ja matkailupalveluiden saavutettavuuden parantamiseen.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksen avulla netissä ja kysely julkaistiin toimeksiantajan ja Espoon kaupungin nettisivuilla. Tutkimuksen tuloksista tehtiin oma erillinen raporttinsa, jossa käytiin lähes kaikki tutkimuksen kysymykset yksitellen läpi ja tulokset taulukoitiin omiksi taulukoikseen. Tuloksia vertailtiin myös vastaajista saatuihin taustatietoihin ristiintaulukoinnin avulla. Tutkimuksesta saatu materiaali käsiteltiin kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien mukaisesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytiin läpi matkailun peruselementtejä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Myös matkailukohteiden ominaisuuksista, matkailun vaikutuksista ja matkailun kehittämiseen liittyvistä teemoista kirjoitettiin teoriatietoa tietoperustaan.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella espoolaiset ovat pääosin tyytyväisiä Espoon alueella tapahtuvaan matkailuun ja alueella tarjolla oleviin matkailupalveluihin. Vastaajat kokivat myös kotikaupunkinsa pääosin viihtyisäksi ja miellyttäväksi asuinpaikaksi. Tuloksista saatiin myös selville espoolaisten arvomaailmaa matkailuun ja Espoon kehittämiseen liittyen. Vastaajat olivat suurimmaksi osaksi hyvin kiinnostuneita luonnon ja ympäristön hyvinvoinnista ja toivoivat myös erilaisia tapahtumia järjestettävän enemmän Espoossa. Monet vastaajista ilmaisivat kuitenkin myös tyytymättömyytensä erityisesti julkisten kulkuvälineiden liikennöintiin ja reitteihin. Pääosin vastaajat olivat hyvin vastaanottavaisia Espoon matkailun ja matkailupalveluiden kehitykselle. Saatujen tulosten mukaan Espoon kaupungin ja Visit Espoon kannattaisikin kiinnittää entistä enemmän huomiota esimerkiksi tapahtumien järjestämiseen liittyviin mahdollisuuksiin ja matkailupalveluiden saavutettavuuden parantamiseen.