Brändin ytimen kiteytys
Haula, Jaakko (2022)
Haula, Jaakko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072519301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072519301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kiteyttää Yritys X:n brändin ydin luomalla Yritys X:n brändin strategiaperusta asemointeineen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota pohja Yritys X:n brändin rakentamiselle. Yritys X on suomalainen miesten pukuihin erikoistunut yritys. Yritys X pyrkii kasvattamaan liiketoimintaansa tulevaisuudessa jälleenmyyjien kautta, jota varten Yritys X tarvitsee vetovoimaisen brändin. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin brändiä, brändin ytimen kiteytystä sekä brändistrategiaa.
Tämä opinnäytetyö oli luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta tiedonkeruussa Yritys X:n brändin ytimen kiteytykseen hyödynnettyä brand stategy canvas-mallia varten. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastatteluja toteutettiin kuusi kappaletta ja haastateltavat valittiin harkinnanvaraisella otannalla. Kaikki haastatellut henkilöt työskentelivät miesten pukuihin erikoistuneiden liikkeiden tai tavaratalojen ostojen ja valikoiman parissa. Haastateltavat omasivat tietoa ja näkemyksiä suomalaisen miesten pukumarkkinan tarjonnasta ja kysynnästä. Teemahaastatteluiden ja Yritys X:n omistajan kanssa käydyn Yritys X:n brändin sisäisiä tekijöitä käsitelleen dialogisen keskustelun tuloksia hyödyntäen kiteytettiin brand strategy canvas-mallin avulla Yritys X:n brändin ydin sisältäen Yritys X:n brändin strategisen perustan asemointeineen. Brändin ytimen kiteytys tarjoaa alustan Yritys X:n brändin systemaattiselle rakentamiselle.
Tämä opinnäytetyö oli luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta tiedonkeruussa Yritys X:n brändin ytimen kiteytykseen hyödynnettyä brand stategy canvas-mallia varten. Aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastatteluja toteutettiin kuusi kappaletta ja haastateltavat valittiin harkinnanvaraisella otannalla. Kaikki haastatellut henkilöt työskentelivät miesten pukuihin erikoistuneiden liikkeiden tai tavaratalojen ostojen ja valikoiman parissa. Haastateltavat omasivat tietoa ja näkemyksiä suomalaisen miesten pukumarkkinan tarjonnasta ja kysynnästä. Teemahaastatteluiden ja Yritys X:n omistajan kanssa käydyn Yritys X:n brändin sisäisiä tekijöitä käsitelleen dialogisen keskustelun tuloksia hyödyntäen kiteytettiin brand strategy canvas-mallin avulla Yritys X:n brändin ydin sisältäen Yritys X:n brändin strategisen perustan asemointeineen. Brändin ytimen kiteytys tarjoaa alustan Yritys X:n brändin systemaattiselle rakentamiselle.