Verkkokaupan mobiilisovelluksen prototyyppi — Case Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy
Doukas, Olivia; Forskopp, Maisa; Koivuranta, Laura; Puustinen, Ville (2022)
Doukas, Olivia
Forskopp, Maisa
Koivuranta, Laura
Puustinen, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072719308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072719308
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:lle, joka on viimeisten vuosien aikana kasvattanut asiakaskuntaansa ja siten myös etsii uusia ratkaisuja sitouttaa asiakaskuntaansa enemmän heidän palveluihinsa. Viime vuosien aikana myös verkkokauppojen käyttöaste mobiililaitteilla on ollut kasvussa, minkä takia tämä opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella Kierrätyskeskuksen verkkokaupan sovittaminen mobiilisovellukseksi. Työn tavoitteena oli tuottaa valmiiksi suunniteltu mobiilisovelluksen käyttöliittymän prototyyppi, joka helpottaisi mobiilisovelluksen käyttöönottoa organisaatiossa.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu sekä kirjallisiin että sähköisiin tietolähteisiin. Tutkimusprosessi eri vaiheissaan toteutettiin palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen. Empiirinen tutkimus pohjautui sekä kvalitatiivisiin että kvantitatiivisiin tutkimusmenetelmiin, kuten haastatteluun, verkkokyselyyn ja benchmarkingiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimeksiantajalle verkkokaupan mobiilisovelluksen prototyyppi. Tutkimuksen tulokset viittaavat, että Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen asiakkaat kokevat verkkokaupan sovittamisen mobiilisovellukseksi ajankohtaiseksi. Tutkimustulosten mukaan mobiilisovellus myös helpottaisi Kierrätyskeskuksen palveluiden käytön hyödyntämistä ja täten sitouttaisi asiakaskuntaa aikaisempaa enemmän. This functional thesis was conducted for Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy. In recent years Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy has increased its client base, which has led to the need for new ways to commit clients for their services. The past decade has seen an ever increasing number of consumers shopping on mobile devices. The focus of this thesis was porting Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy’s online store to a mobile application. The goal of the thesis was to plan a prototype for a user interface that can be used by Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy to help with the introduction of mobile application in the organization.
The knowledge base of this thesis is gathered from written and online sources of information. The research process was based on the service design methods.The empirical research was based on quantitative and qualitative research methods, like interviews, surveys, and benchmarking.
Research results infered that customers of Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy are feeling it is the due time to introduce their online shop as a mobile application. The new mobile application would based on this research, help people to use Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy’s services and this way commit customers more.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu sekä kirjallisiin että sähköisiin tietolähteisiin. Tutkimusprosessi eri vaiheissaan toteutettiin palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen. Empiirinen tutkimus pohjautui sekä kvalitatiivisiin että kvantitatiivisiin tutkimusmenetelmiin, kuten haastatteluun, verkkokyselyyn ja benchmarkingiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimeksiantajalle verkkokaupan mobiilisovelluksen prototyyppi. Tutkimuksen tulokset viittaavat, että Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen asiakkaat kokevat verkkokaupan sovittamisen mobiilisovellukseksi ajankohtaiseksi. Tutkimustulosten mukaan mobiilisovellus myös helpottaisi Kierrätyskeskuksen palveluiden käytön hyödyntämistä ja täten sitouttaisi asiakaskuntaa aikaisempaa enemmän.
The knowledge base of this thesis is gathered from written and online sources of information. The research process was based on the service design methods.The empirical research was based on quantitative and qualitative research methods, like interviews, surveys, and benchmarking.
Research results infered that customers of Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy are feeling it is the due time to introduce their online shop as a mobile application. The new mobile application would based on this research, help people to use Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy’s services and this way commit customers more.