Asiakkaan sitouttaminen käyttäjäprofiilin avulla- Case Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy
Korhonen, Henri; Jussila, Katri; Rämet, Noona (2022)
Korhonen, Henri
Jussila, Katri
Rämet, Noona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072719310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072719310
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n digitaalisia palveluita ja löytää keinoja, joiden avulla sitouttaa asiakkaita enemmän. Tavoitteena oli kasvattaa asiakasymmärrystä ja ehdottaa keinoja asiakaskokemuksen parantamiseksi.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin viiden päivän mittaisella Design Sprint -menetelmällä, jonka aikana kerättiin tietoa kvalitatiivisen haastattelututkimuksen avulla. Tutkimukseen osallistui yksitoista henkilöä, joista neljä suoritettiin henkilökohtaisena haastatteluna ja loput lomakekyselyn muodossa. Haastattelututkimuksen pohjalta luotiin asiakaspersoonia, jotka toimivat kohderyhmänä suunniteltaessa palvelumallia motivoimaan, sitouttamaan sekä tuomaan arvoa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n asiakkaille.
Tuloksena syntyi digitaaliseen käyttäjäprofiiliin perustuva palvelumalli, ja sitä kuvaava prototyyppi. Prototyyppi havainnollistaa käyttäjäprofiiliin suunniteltua sisältöä. Tutkimuksen pohjalta luotiin myös asiakasymmärrykseen perustuvia hyödyllisiä työkaluja jatkokehitystä varten, kuten asiakaspolku sekä persoonat. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n digitaalisten palveluiden kehitystyöhön, ja ne toimivat pohjatyönä asiakasymmärryksen kasvattamisessa.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin viiden päivän mittaisella Design Sprint -menetelmällä, jonka aikana kerättiin tietoa kvalitatiivisen haastattelututkimuksen avulla. Tutkimukseen osallistui yksitoista henkilöä, joista neljä suoritettiin henkilökohtaisena haastatteluna ja loput lomakekyselyn muodossa. Haastattelututkimuksen pohjalta luotiin asiakaspersoonia, jotka toimivat kohderyhmänä suunniteltaessa palvelumallia motivoimaan, sitouttamaan sekä tuomaan arvoa Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n asiakkaille.
Tuloksena syntyi digitaaliseen käyttäjäprofiiliin perustuva palvelumalli, ja sitä kuvaava prototyyppi. Prototyyppi havainnollistaa käyttäjäprofiiliin suunniteltua sisältöä. Tutkimuksen pohjalta luotiin myös asiakasymmärrykseen perustuvia hyödyllisiä työkaluja jatkokehitystä varten, kuten asiakaspolku sekä persoonat. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n digitaalisten palveluiden kehitystyöhön, ja ne toimivat pohjatyönä asiakasymmärryksen kasvattamisessa.