Merenkulkijoiden STCW-päällystöpalokoulutuksen tapaustutkimus
Johansson, Leif (2014)
Johansson, Leif
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305424
Tiivistelmä
Kansainvälisessä laivaliikenteessä työskentelevältä miehistöltä ja päällystöltä vaaditaan STCW:n (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers) mukainen todistus suoritetusta turvallisuuskoulutuksesta. Tämä turvallisuuskoulutuksen lisäksi kansi - ja konepäällystöltä vaaditaan erillinen palokoulutuskurssi, joka Suomessa suoritetaan joko Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus Meriturvan palokoulutusyksikössä, Upinniemessä tai Ålands sjösäkerhetscentrumissa Maarianhaminassa, Ahvenanmaalla.
Opinnäytteen tutkimuskohteena on Meriturvassa annettu laivapäällystölle suunnattu STCW- Advanced Training in Fire Fighting A-VI/3 koulutus eli laivan kansi- ja konepäällystölle tarkoitettu palokoulutus. Koulutusta tarkastellaan case- eli tapaustutkimusmenetelmällä, jonka tarkoituksena on kuvata ja nostaa esiin kohtia, joita voidaan analysoida ja myöhemmin hyödyntää kehityssuunnitelman tai kehitysstrategian luomiseen. Opinnäytteen tutkimuskysymys on asetettu seuraavasti: mitä Meriturvassa järjestettävässä laivapäällystön palokoulutuksessa tulisi muuttaa tai kehittää?
Tutkimuskysymyksen vastauksen löytämiseksi on käytetty kirjallista oppilaspalautetta, jota on kerätty vuosilta 2008–2012. Palautteissa useimmin esiin nousseet parannusehdotukset ovat toimineet tiedonantajina eli informantteina. Kurssin koulutuksesta vastaavat palokouluttajat on haastateltu ja heidän näkemyksensä edustavat paitsi omaa mielipidettään koulutuksen sisällöstä, myös oppijoilta harjoituksissa kuultua palautetta. Tutkija puolestaan on tehnyt kurssiin liittyviä havaintoja.
Kurssipalautteista saadut kehitysehdotukset olivat pääsääntöisesti linjassa palokouluttajien saaman tiedon kanssa. Huolellisemman tarkastelun kohteeksi päätyivät useimmin oppilaspalautteissa esiintyneet kehittämiskohdat, joita tutkimuksessa oli kymmenen. Sisällöltään kurssin parannusehdotukset jakaantuivat kahteen kategoriaan: koulutuksen sisältöä koskevat ja tekniset toimenpiteet toivottuihin kehitysehdotuksiin. Päällystön palokoulutukseen ja erityisesti harjoituksiin eniten toivottiin lisättäväksi tulipalotilanteiden johtamisharjoittelua.
Opinnäytteen tutkimuskohteena on Meriturvassa annettu laivapäällystölle suunnattu STCW- Advanced Training in Fire Fighting A-VI/3 koulutus eli laivan kansi- ja konepäällystölle tarkoitettu palokoulutus. Koulutusta tarkastellaan case- eli tapaustutkimusmenetelmällä, jonka tarkoituksena on kuvata ja nostaa esiin kohtia, joita voidaan analysoida ja myöhemmin hyödyntää kehityssuunnitelman tai kehitysstrategian luomiseen. Opinnäytteen tutkimuskysymys on asetettu seuraavasti: mitä Meriturvassa järjestettävässä laivapäällystön palokoulutuksessa tulisi muuttaa tai kehittää?
Tutkimuskysymyksen vastauksen löytämiseksi on käytetty kirjallista oppilaspalautetta, jota on kerätty vuosilta 2008–2012. Palautteissa useimmin esiin nousseet parannusehdotukset ovat toimineet tiedonantajina eli informantteina. Kurssin koulutuksesta vastaavat palokouluttajat on haastateltu ja heidän näkemyksensä edustavat paitsi omaa mielipidettään koulutuksen sisällöstä, myös oppijoilta harjoituksissa kuultua palautetta. Tutkija puolestaan on tehnyt kurssiin liittyviä havaintoja.
Kurssipalautteista saadut kehitysehdotukset olivat pääsääntöisesti linjassa palokouluttajien saaman tiedon kanssa. Huolellisemman tarkastelun kohteeksi päätyivät useimmin oppilaspalautteissa esiintyneet kehittämiskohdat, joita tutkimuksessa oli kymmenen. Sisällöltään kurssin parannusehdotukset jakaantuivat kahteen kategoriaan: koulutuksen sisältöä koskevat ja tekniset toimenpiteet toivottuihin kehitysehdotuksiin. Päällystön palokoulutukseen ja erityisesti harjoituksiin eniten toivottiin lisättäväksi tulipalotilanteiden johtamisharjoittelua.