Pienyrityksen paikallisen tunnettuuden kasvattaminen
Hakonen, Waltteri (2022)
Hakonen, Waltteri
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081119445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022081119445
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yrityksen tunnettuutta voidaan vahvistaa, millainen maine ja tunnettuus yrityksellä on tällä hetkellä sekä mitkä ovat yrityksen vahvuudet ja kilpailijat haastateltavien näkökulmasta. Kehitysehdotuksilla annettiin konkreettisia ehdotuksia, miten voisi toimia seuraavaksi paikallisen tunnettuuden kasvattamiseksi.
Teoreettinen viitekehys koostui digitaalisesta markkinoinnista ja sen eri keinoista kehittää yrityksen digitaalista markkinointia. Digitaalisessa markkinoinnissa kerrottiin yleisesti, mitä siihen sisältyy kokonaisuudessaan ja miten markkinointia voidaan mitata. Sen jälkeen syvennyttiin sosiaalisen median markkinointiin, hakukonemarkkinointiin ja verkkomainontaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka sisälsi viisi puolistrukturoitua haastattelua yrityksen asiakkaille. Haastattelun avulla selvitettiin ensin asiakkaiden taustat, jonka jälkeen perehdyttiin miten he kokevat mitä tiedotuskanavia yrityksen tulisi käyttää ja mitä asiakkaat itse käyttävät. Lopuksi syvennyttiin yrityksen vahvuuksiin ja minkälaisia kilpailijoita heillä on toimialalla asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimus tuloksista selvisi, että asiakkaiden mielestä yrityksen tunnettuus ja maine on heidän silmissään hyvällä tasolla. Palvelun laatumielikuva on asiakkaiden mielestä hyvä ja palvelu toimii alusta loppuun sovitusti. Tuloksista ilmeni myös, että yrityksen markkinointi oli lähes olematonta ja tieto yrityksestä tuli orgaanisesti muiden ihmisten suosittelusta. Tuloksista ilmeni, että asiakkaat käyttävät Facebookia ja muita sosiaalisen median kanavia, mitä voisi heidän mielestään myös hyödyntää yrityksen toiminnassa. Yrityksen vahvuuksiksi nousi palvelun laatu, luotettavuus ja ammattitaito koko prosessin ajan. Alueellisista kilpailijoista ei ilmennyt tietoa odotetusti. Keskeiseksi kehityskohteeksi nousi markkinoinnin aloittaminen ja siihen panostaminen.
Asiasanat: Tunnettuus, Markkinointi, Digitaalinen markkinointi
Teoreettinen viitekehys koostui digitaalisesta markkinoinnista ja sen eri keinoista kehittää yrityksen digitaalista markkinointia. Digitaalisessa markkinoinnissa kerrottiin yleisesti, mitä siihen sisältyy kokonaisuudessaan ja miten markkinointia voidaan mitata. Sen jälkeen syvennyttiin sosiaalisen median markkinointiin, hakukonemarkkinointiin ja verkkomainontaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka sisälsi viisi puolistrukturoitua haastattelua yrityksen asiakkaille. Haastattelun avulla selvitettiin ensin asiakkaiden taustat, jonka jälkeen perehdyttiin miten he kokevat mitä tiedotuskanavia yrityksen tulisi käyttää ja mitä asiakkaat itse käyttävät. Lopuksi syvennyttiin yrityksen vahvuuksiin ja minkälaisia kilpailijoita heillä on toimialalla asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimus tuloksista selvisi, että asiakkaiden mielestä yrityksen tunnettuus ja maine on heidän silmissään hyvällä tasolla. Palvelun laatumielikuva on asiakkaiden mielestä hyvä ja palvelu toimii alusta loppuun sovitusti. Tuloksista ilmeni myös, että yrityksen markkinointi oli lähes olematonta ja tieto yrityksestä tuli orgaanisesti muiden ihmisten suosittelusta. Tuloksista ilmeni, että asiakkaat käyttävät Facebookia ja muita sosiaalisen median kanavia, mitä voisi heidän mielestään myös hyödyntää yrityksen toiminnassa. Yrityksen vahvuuksiksi nousi palvelun laatu, luotettavuus ja ammattitaito koko prosessin ajan. Alueellisista kilpailijoista ei ilmennyt tietoa odotetusti. Keskeiseksi kehityskohteeksi nousi markkinoinnin aloittaminen ja siihen panostaminen.
Asiasanat: Tunnettuus, Markkinointi, Digitaalinen markkinointi