Levoton lapsi varhaiskasvatuksessa : opas Lumikellon henkilökunnalle
Kuusisto, Jennifer (2022)
Kuusisto, Jennifer
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082519637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082519637
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Luomupäiväkoti Lumikelolle. Opinnäytetyön tarkoitus oli koota opas levottomien lasten kanssa työskenteleville varhaiskasvattajille. Lasten lisääntynyt levottomuus on haaste päiväkodin arjessa ja työkaluja arjen haasteisiin kaivataan. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Lumikellon henkilökunnan kanssa.
Teoreettinen osuus koostuu alle kouluikäisten lasten sosioemotionaalisesta kehityksestä ja kasvattajan sekä lapsen keskeisestä vuorovaikutuksesta. Lisäksi se käsittelee levottomuuden syitä ja erilaatuisia vuorovaikutustapoja sekä erilaisia työskentelymenetelmiä.
Oppaan suunnittelua varten käytin määrällisiä menetelmiä, kuten avoimia keskusteluja ja henkilöstön haastattelua. Sitä kautta löydettiin arjen haastavia tilanteita ja ongelmakohtia.
Valmis opas tuo konkreettisten esimerkkien kautta toiminta ehdotuksia varhaiskasvattajille ja tarjoaa linkkejä tärkeille työkaluille ja materiaalille. Tieto levottomuuden syistä mahdollistaa laajempaa ymmärrystä lasten käyttäytymiseen ja antaa kehittämiseen ideoita. Opas toteutettiin e-aineistona sekä tulostettuna aineistona ja Lumikelon henkilökunta arvioi sen. The thesis was assigned by Snowdrop day-care. The reason of the thesis was to assemble a guide for early childhood educators working with restless children. Children's increased restlessness is a challenge in the day-to-day life in Childcare, tools for everyday challenges are needed. The thesis was done in cooperation with Snow-drops staff.
The theoretical part consists of the socio-emotional development of children under school age and the interaction between the educator and the child. In addition, it deals with the causes of restlessness and different types of interaction as well as di-verse working methods.
To design the guide, I used quantitative methods, such as open discussions and interviews with the staff. Through that, challenging situations and problem areas in everyday life were found.
The finished guide provides information about the causes of restlessness and suggestions of actions and ways of working for early childhood educators. Actual examples and links to important tools and materials are provided in the guide. This all leads to a wider understanding of children's behavior and gives ideas to develop.
The guide was completed by using electronic and printed material and evaluated by the staff of Snowdrop day-care.
Teoreettinen osuus koostuu alle kouluikäisten lasten sosioemotionaalisesta kehityksestä ja kasvattajan sekä lapsen keskeisestä vuorovaikutuksesta. Lisäksi se käsittelee levottomuuden syitä ja erilaatuisia vuorovaikutustapoja sekä erilaisia työskentelymenetelmiä.
Oppaan suunnittelua varten käytin määrällisiä menetelmiä, kuten avoimia keskusteluja ja henkilöstön haastattelua. Sitä kautta löydettiin arjen haastavia tilanteita ja ongelmakohtia.
Valmis opas tuo konkreettisten esimerkkien kautta toiminta ehdotuksia varhaiskasvattajille ja tarjoaa linkkejä tärkeille työkaluille ja materiaalille. Tieto levottomuuden syistä mahdollistaa laajempaa ymmärrystä lasten käyttäytymiseen ja antaa kehittämiseen ideoita. Opas toteutettiin e-aineistona sekä tulostettuna aineistona ja Lumikelon henkilökunta arvioi sen.
The theoretical part consists of the socio-emotional development of children under school age and the interaction between the educator and the child. In addition, it deals with the causes of restlessness and different types of interaction as well as di-verse working methods.
To design the guide, I used quantitative methods, such as open discussions and interviews with the staff. Through that, challenging situations and problem areas in everyday life were found.
The finished guide provides information about the causes of restlessness and suggestions of actions and ways of working for early childhood educators. Actual examples and links to important tools and materials are provided in the guide. This all leads to a wider understanding of children's behavior and gives ideas to develop.
The guide was completed by using electronic and printed material and evaluated by the staff of Snowdrop day-care.