Verkkokaupan kehittäminen data-analytiikan avulla
Ring, Tommi (2022)
Ring, Tommi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072919332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072919332
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka verkkosivuanalytiikkaa hyödyntämällä pystytään kehittämään verkkokauppoja ja saavuttamaan parempaa asiakaskokemusta. Analytiikan suosion kasvu on mahdollistanut sen, että sitä on entistä helpommin saatavilla kaiken kokoisille toimijoille. Työssä käydään läpi mitä kaikkea tietoa voidaan kerätä ja miten niitä jalkautetaan käytäntöön verkkokauppa ympäristössä. Esimerkkeinä käytettiin keskisuurta ja suurempaa yritystä, joka on aloittanut verkkosivuanalytiikan hyödyntämisen. Jotta aihetta pystyttiin kuvaamaan tarpeeksi kattavasti, toteutettiin työ kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
Työn tavoitteena oli kertoa ihmisille, mitä kaikkea tietoa voidaan saada data-analytiikkaa hyödyntämällä. Selkeä toinen tavoite oli näyttää esimerkki, jossa yritys aloittaa tutkimaan verkkosivuanalytiikkaa, jonka jälkeen he saavat melko nopeasti vaikuttavia tuloksia.
Työn tavoitteena oli kertoa ihmisille, mitä kaikkea tietoa voidaan saada data-analytiikkaa hyödyntämällä. Selkeä toinen tavoite oli näyttää esimerkki, jossa yritys aloittaa tutkimaan verkkosivuanalytiikkaa, jonka jälkeen he saavat melko nopeasti vaikuttavia tuloksia.