MC-TEOLLISUUSVAIHTEEN UUDELLEENVALMISTUS
Ala-Jääski, Juho (2022)
Ala-Jääski, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090119765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090119765
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin teollisuusvaihteen uudelleenvalmistusta asiakas- ja kannattavuusnäkökulmasta yhdistettynä markkinointihenkiseen hiilijalanjälkianalyysiin. Työn tarkoituksena oli kartoittaa markkinaa uudelleenvalmistukselle ja tuottaa sopivat argumentit asiakaslähtöisen markkinointimateriaalin tuottamiseksi. Samalla kartoitettiin uudelleenvalmistuksen hyödyt ja haitat perinteiseen huoltoon ja uuteen tuotteeseen verrattuna.
Uudelleenvalmistus on prosessi ja työtapa, jossa tuote pyritään saattamaan uutta vastaavaan käyttökuntoon toiminnallisesti ja ulkonäöllisesti. Prosessissa tärkeää on ymmärtää kustannusjakauma, hyödyt asiakkaalle, vaikutus tuotteen elinkaareen sekä kriteerit vanhan tuotteen hyväksymiseksi uudelleenvalmistukseen.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselyllä ja sisäisenä kannattavuus- ja hiilijalanjälkilaskentana. Työn tuloksena ovat perusteet markkinointimateriaalille, tuotannon prosessikuvaukselle ja yksinkertainen hiilijalanjälkilaskenta tutkituille vaihtoehdoille.
Uudelleenvalmistus on prosessi ja työtapa, jossa tuote pyritään saattamaan uutta vastaavaan käyttökuntoon toiminnallisesti ja ulkonäöllisesti. Prosessissa tärkeää on ymmärtää kustannusjakauma, hyödyt asiakkaalle, vaikutus tuotteen elinkaareen sekä kriteerit vanhan tuotteen hyväksymiseksi uudelleenvalmistukseen.
Tutkimus toteutettiin asiakaskyselyllä ja sisäisenä kannattavuus- ja hiilijalanjälkilaskentana. Työn tuloksena ovat perusteet markkinointimateriaalille, tuotannon prosessikuvaukselle ja yksinkertainen hiilijalanjälkilaskenta tutkituille vaihtoehdoille.