Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaskokemuksen kehittäminen palvelupolun mukaisesti

Rantanen, Marjo (2013)

 
Avaa tiedosto
Rantanen_Marjo.pdf (2.578Mt)
Lataukset: 


Rantanen, Marjo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920550
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli asiakaskokemuksen kehittäminen asiakkaan tarpeita vastaavassa palvelupolussa. Palvelupolku koostuu asiakkaiden eri palvelutuokioista. Lisäksi työssä tarkastellaan, mitä tarkoitetaan elämyksellä ja mistä palveluelämys syntyy.

Työssä tutkitaan, mitä tarkoitetaan asiakaskokemuksella ja mitkä seikat vaikuttavat asiakkaan kokeman palvelun laatuun. Opinnäytetyö on tehty Raha-automaattiyhdistykselle (RAY). Työn tavoitteena on kuvata mitä on asiakaskokemus ja miten sitä voidaan kehittää pelaavan asiakkaan palvelussa ja henkilökunnan ohjeistuksissa. Asiakaspalvelun laatu on koettu tärkeänä kilpailutekijänä yrityksille. Onnistunut asiakaspalvelu lisää myyntiä, tuottoa ja asiakasuskollisuutta. Onnistuneella asiakaspalvelulla yritys kilpailee asiakkaiden huomiosta, saa kilpailuetua suhteessa muihin kilpailijoihin ja lisää asiakkaiden suosittelua.

Kehittämisen lähtökohtana on käytetty RAY:n Täyden kympin palvelua –opasta ja sen sisältämää, asiakkaan tarpeita vastaavaa palvelupolkua sekä RAY:n teettämiä palvelunlaadun mittauksia eli haamuasiointeja (Mystery shopping), joissa mitataan palvelupolun kuutta (6) eri vaihetta. Mittauksissa arvioidaan minkälainen asiakaskokemus asteikolla 1 - 4 jokaisessa vaiheessa on tuotettu. Täyden kympin palvelua –opaassa on asiakkaan palvelupolun eri vaiheet, mutta myös määritelmiä mistä laadukas asiakaspalvelu RAY:lla koostuu; palvelurohkeudesta, vuorovaikutustaidoista ja palveluempatiasta.

Työn tutkimusmenetelmänä oli havainnointi eli vuoden 2013 Mystery shopping –asiointitulokset ja niistä tehdyt arvioinnit asteikolla 1 - 4. Asiointeja tehtiin RAY:n pelipaikoissa; Poteissa, Täyspoteissa ja Casinolla.

Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa lähdeaineistona on käytetty palvelun laatua ja asiakaskokemusta käsittelevää kirjallisuutta. Palvelutilanne on myös vuorovaikutustilanne, jossa asiakaspalvelijan vuorovaikutustaidoilla on suuri merkitys kokemuksen tuottamisessa.

Lopputuotoksena syntyi uusi versio Täyden kympin palveluoppaasta, johon on lisätty opinnäytetyön myötä syntyneitä uusia palveluteemoja ja osioita. Näitä ovat muun muassa uusia osioi-ta on koottu asiakkaan tarpeista ja Mystery shopping -tuloksista syntyneitä kehittämisideoita. Uusia osioita olivat muun muassa asiakaskokemuksen kiteytys, erilaiset palvelutyylit, palvelun laadun mittaaminen sekä empatian käyttö haastavissa palvelutilanteissa. Opas otettiin käyttöön RAY:lla marraskuussa 2013. Muita kehittämisideoita oli päivitetyn oppaan jalkauttaminen eli henkilöstön palveluvalmennukset, Mystery shopping –tulosten purku henkilöstöpalavereissa sekä asiakaskuuntelun liittäminen osaksi palvelunkehittämistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste