MESSUT VIESTINTÄKEINONA : TRADENOMIEN MESSUOSASTOT KAKSI KAMPUSTA 2007 -TAPAHTUMASSA
Kallunki, Jenni (2007)
Kallunki, Jenni
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021824
Tiivistelmä
Kajaanin ammattikorkeakoulun kampusalueella järjestettiin Kaksi kampusta -tapahtuma yhteistyössä Oulun
yliopiston Kajaanin yliopistokekuksen kanssa syksyllä 2007. Edellisen kerran tapahtuma järjestettiin vuonna 2006.
Tapahtumaan kutsuttiin toisen asteen opiskelijoita tutustumaan Kajaanin korkea-asteen koulutustarjontaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on erilaisin visuaalisin keinoin saada vieraat viihtymään tradenomien osastoilla
ja luoda positiivinen kuva koko ammattikorkeakoulusta.
Tradenomien osastoista haluttiin vuonna 2007 rakentaa edellisvuotta viihdyttävämpi. Viihtyvyyttä lisättiin muun
muassa toimintapisteillä, joilla toivottiin halutun viestin tavoittavan nuori kohderyhmä paremmin. Positiivista
kuvaa tradenomiksi opiskelusta vieraille rakennettiin käyttämällä erilaisia nuorille suunnattuja visuaalisia keinoja
kuten kirkkaita värejä.
Opinnäytetyön teoria koostuu viestinnästä, markkinointiviestinnästä sekä messuista viestintäkeinona. Messujen
markkinoitiviestintä, joka on suunniteltu kohderyhmälähtöisesti, tavoittaa viestin vastaanottajan parhaiten. Messuilla
viestintäkeinona on tarkoitus luoda positiivista imagoa koulutuksesta sekä koko Kajaanin ammattikorkeakoulusta.
Messuista ja tapahtumasta puhuttaessa on myös tärkeää huomioida, että kohderyhmä kahdataan kasvotusten.
Hyvin valmistellulla vuorovaikutusmarkkinoinnilla on mahdollisuus luoda positiivista mielikuvaa.
Tradenomiosastojen suunnittelu ja toteutus etenivät projektina ja projektin toteutustapa oli lähtökohtana toiminnalliselle
opinnäytetyölle. Tradenomien messuosastojen sekä niiden suunnittelun onnistumista arvioitiin loppupalaverissa
projektissa mukana olevien opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Palaverissa arvoitiin, että vieraille luotiin
positiivinen mielikuva tradenimiopiskelusta, mutta järjestelyissä muun muassa tehtäväjako oli epäselvä ja viestintä
osittain puutteellista. Jos tapahtuma järjestetään tulevaisuudessa uudelleen, on tämä opinnäytetyö apuna tapahtuman
suunnittelussa ja toteuttamisessa.
yliopiston Kajaanin yliopistokekuksen kanssa syksyllä 2007. Edellisen kerran tapahtuma järjestettiin vuonna 2006.
Tapahtumaan kutsuttiin toisen asteen opiskelijoita tutustumaan Kajaanin korkea-asteen koulutustarjontaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on erilaisin visuaalisin keinoin saada vieraat viihtymään tradenomien osastoilla
ja luoda positiivinen kuva koko ammattikorkeakoulusta.
Tradenomien osastoista haluttiin vuonna 2007 rakentaa edellisvuotta viihdyttävämpi. Viihtyvyyttä lisättiin muun
muassa toimintapisteillä, joilla toivottiin halutun viestin tavoittavan nuori kohderyhmä paremmin. Positiivista
kuvaa tradenomiksi opiskelusta vieraille rakennettiin käyttämällä erilaisia nuorille suunnattuja visuaalisia keinoja
kuten kirkkaita värejä.
Opinnäytetyön teoria koostuu viestinnästä, markkinointiviestinnästä sekä messuista viestintäkeinona. Messujen
markkinoitiviestintä, joka on suunniteltu kohderyhmälähtöisesti, tavoittaa viestin vastaanottajan parhaiten. Messuilla
viestintäkeinona on tarkoitus luoda positiivista imagoa koulutuksesta sekä koko Kajaanin ammattikorkeakoulusta.
Messuista ja tapahtumasta puhuttaessa on myös tärkeää huomioida, että kohderyhmä kahdataan kasvotusten.
Hyvin valmistellulla vuorovaikutusmarkkinoinnilla on mahdollisuus luoda positiivista mielikuvaa.
Tradenomiosastojen suunnittelu ja toteutus etenivät projektina ja projektin toteutustapa oli lähtökohtana toiminnalliselle
opinnäytetyölle. Tradenomien messuosastojen sekä niiden suunnittelun onnistumista arvioitiin loppupalaverissa
projektissa mukana olevien opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Palaverissa arvoitiin, että vieraille luotiin
positiivinen mielikuva tradenimiopiskelusta, mutta järjestelyissä muun muassa tehtäväjako oli epäselvä ja viestintä
osittain puutteellista. Jos tapahtuma järjestetään tulevaisuudessa uudelleen, on tämä opinnäytetyö apuna tapahtuman
suunnittelussa ja toteuttamisessa.