Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hittituotteiden ennustaminen ja niihin reagointi osto-organisaatiossa

Turunen, Enni (2013)

 
Avaa tiedosto
ONTPDF.pdf (840.2Kt)
Lataukset: 


Turunen, Enni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120905
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee hittituotteita, jotka aiheuttavat ihmisissä “pakko saada”-reaktion. Sellaisia tuotteita, jotka saavuttavat suuren suosion nopeasti, mutta vaipuvat unholaan, kun seuraava hittituote tulee markkinoille. Työ kertoo, mitkä ovat ominaisia piirteitä hittituotteelle ja mikä aiheuttaa sen, että tuotteesta tulee yhtäkkiä kaikkien haluama. Ennen kaikkea työn tarkoitus on selvittää, kuinka hittituotteita voidaan ennustaa ja ennakoida etukäteen.

Hittituotteen ennustamista lähestytään ostajan näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, kuinka ostaja voi käyttää ennustamismenetelmiä osana tehokkaampaa ostoprosessia. Aihetta tutkitaan, koska hittituotteet ovat tuottoisia yritykselle ja niiden ennakoiminen ja niihin varautuminen on vaikeaa. Ostajan on koko ajan pyrittävä mahdollisimman kustannustehokkaaseen toimintaan ja vastaamaan asiakkaan alati muuttuviin tarpeisiin.

Aihetta tutkitaan siihen liittyvät kirjallisuuden avulla ja haastattelemalla ostajaa. Ensimmäiseksi tutustutaan ostajan työhön ja sen vaatimuksiin. Ymmärtämällä, mitä ostaja tekee ja kuinka ostoprosessi toimii, voidaan helpommin löytää keinoja, kuinka ennustamista voisi parantaa osto-organisaatiossa. Tämän jälkeen tarkastellaan hittituotetta ja sen määritelmää. Lisäksi perehdytään siihen, kuinka tuotteesta tulee hitti ja kuinka ostopäätökset ja valinnat syntyvät. Ennustamisen teoriaa tutkitaan käytössä olevilla tilastollisilla menetelmillä, mutta ennen kaikkea teoreettisilla menetelmillä, joista ei löydy selkeää dataa, kuten havainnoimalla ja tarkkailemalla.

Lopuksi tehdään kvalitatiivinen tutkimus, jonka tarkoituksena on tutustua tarkemmin siihen, kuinka osto-organisaatiossa tällä hetkellä ennustetaan hittituotteita. Tutkimus toteutetaan haastattelemalla ostajaa puolistrukturoidun haastattelumallin avulla. Kysymysten aiheet koskevat hittituotteita, niiden ennustamista ja elinkaarta. Hittituotteiden ennustaminen on joissakin tapauksissa erittäin vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta. Työn tärkeimmät tulokset ovat ei-tilastollisten menetelmien tärkeys hittituotteiden ennustamisessa, kuten ympäristön ha-vainnointi ja tarkkailu. Tilastollisista menetelmistä tärkeitä ovat kausaaliset ennusteet.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste