Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät äänentoistolaitteistojen B2B-markkinoilla

Honkalo, Heikki (2014)

 
Avaa tiedosto
honkalo_heikki.pdf (375.8Kt)
Lataukset: 


Honkalo, Heikki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402072130
Tiivistelmä
Asiakkaan ostokäyttäytymisen ja ostopäätökseen vaikuttavien tekijöiden tuntemista ja ymmärtämistä voidaan pitää yhtenä tärkeimmistä markkinoinnin alueista. Kun myyjä tuntee asiakkaiden ostokäyttäytymisen, on hänellä hyvät lähtökohdat toimivan ja tehokkaan markkinointisuunnitelman laatimiseen.

Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja F-Musiikki Oy on Yamahan äänentoistolaitteiden Suomen maahantuoja. Yamaha lanseerasi vuonna 2013 yleisäänentoistoon tarkoitetun MTX-tuotesarjan, joka oli ominaisuuksiltaan uudenlainen tuote F-Musiikille, ja sen myynti ei lähtenyt toivotulla tavalla käyntiin. Tähän ongelmaan pyrittiin löytämään ratkaisu tämän opinnäytetyön tutkimuksen avulla.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yritysasiakkaiden ostoprosessia, äänentoistojärjestelmän toimittajan ja tuotemerkin valintaan vaikuttavia tekijöitä, sekä muita mahdollisia ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka perusteella F-Musiikki Oy voi laatia markkinointisuunnitelman äänentoistolaitteiden B2B-markkinoille. Tutkimus keskittyi selvittämään suurten taloudellisesti merkittävien laitteistohankintojen ostoprosesseja.

Työn sisältämä tutkimus suoritettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelu. Työssä haastateltiin AV-suunnittelua tekeviä yrityksiä, äänentoistojärjestelmiä loppuasiakkaina hankkivia yrityksiä, F-Musiikin kanssa samoilla markkinoilla toimivaa maahantuojayritystä sekä Helsingin kaupungin hankintasihteeriä.

Tutkimuksen tukena toimi teoreettinen viitekehys, jossa käsitellään B2B-markkinointia, organisaation ostokäyttäytymistä ja ostopäätökseen vaikuttamista. Valitut teoriat loivat hyvän pohjan tutkimuksen empiiriselle osiolle.

Tutkimuksella saatiin arvokasta tietoa yritysasiakkaiden ostokäyttäytymisestä ja niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat Yamahan tuotteiden valintaan äänentoistolaitteistoja hankittaessa ja F-Musiikin valintaan yhteistyöyritykseksi. Tutkimustulosten perusteella on selvää, että merkittävin yksittäinen tekijä äänentoistolaitteistojen ostopäätöksen syntymiselle ovat AV-suunnittelijoiden tekemät suunnitelmat ja suositukset. Tutkimustulosten pohjalta nousi useita konkreettisia kehitysehdotuksia, joista tärkein oli F-Musiikin tiloihin suunniteltava äänentoistolaitteiden esittelyhuone. Kehitysehdotuksissa on nostettu esille myös muita asioita, joihin äänentoistolaitteistojen B2B-markkinoinnissa olisi syytä kiinnittää huomiota. Loppuasiakkaille merkittäviä valintakriteerejä asiantuntijoiden suositusten lisäksi ovat muun muassa hinta- / laatusuhde, äänenlaatu, kestävyys ja tunnettu tuotemerkki. Tutkimustulosten avulla F-Musiikki voi laatia kattavan markkinointiviestintäsuunnitelman Yamahan äänentoistolaitteille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste