Pelin tuottaminen Unreal Development Kit -ympäristössä
Kuusisto, Kim (2014)
Kuusisto, Kim
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198642
Tiivistelmä
Peliteollisuus on kasvanut viimeisten vuosien varrella huomattavaksi osaksi
viihdeteollisuutta ja se näkyy Kymenlaaksossa yritysten määrän nousuna. Monet
yritykset käyttävät projekteihinsa Unreal Development Kit pelinkehitysympäristöä.
UDK:n ajankohtaisuus tulee nousemaan uuden konsolisukupolven ja Epic Gamesin
kehittämän Unreal Engine 4:n myötä. Opinnäytetyön tekohetkellä ilmainen
kehitysympäristö toimi Unreal Engine 3:lla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua UDK:n tarjoamiin kehitysmahdollisuuksiin
ja opetella käyttö siihen asteeseen, että sillä kyettäisiin luomaan esimerkkipeli
pienessä kehitystiimissä. Tarkoituksena oli ohjelmiston toiminnan lisäksi siis testata
sen toimintaa resurssien jaon ja tiimille jakautumisen näkökulmasta. Tiimiin osallistui
kirjoittajan lisäksi toinen opiskelija. Jaoimme tehtävät siten että tuottaisin valikot,
pelattavan kentän korkean tason logiikalla ja alun omalle peliluokalle ja viholliselle.
Toisen opiskelijan tehtäviin kuului luokkien täydennykset, kahden pelattavan kentän
luonti, taukovalikon asennus ja työn viimeistely vastaamaan suunnitelmaa. Itse peli
jaettiin vastuualueisiin, jotka kukin toteuttaisi itselleen sopivana ajankohtana.
Lopulliseksi työksi suunniteltiin Dungeon Crawlerin hengessä tehty peli. Kirjoittajan
osuus onnistui odotetusti ja tuotti pelattavan alun projektille.
viihdeteollisuutta ja se näkyy Kymenlaaksossa yritysten määrän nousuna. Monet
yritykset käyttävät projekteihinsa Unreal Development Kit pelinkehitysympäristöä.
UDK:n ajankohtaisuus tulee nousemaan uuden konsolisukupolven ja Epic Gamesin
kehittämän Unreal Engine 4:n myötä. Opinnäytetyön tekohetkellä ilmainen
kehitysympäristö toimi Unreal Engine 3:lla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua UDK:n tarjoamiin kehitysmahdollisuuksiin
ja opetella käyttö siihen asteeseen, että sillä kyettäisiin luomaan esimerkkipeli
pienessä kehitystiimissä. Tarkoituksena oli ohjelmiston toiminnan lisäksi siis testata
sen toimintaa resurssien jaon ja tiimille jakautumisen näkökulmasta. Tiimiin osallistui
kirjoittajan lisäksi toinen opiskelija. Jaoimme tehtävät siten että tuottaisin valikot,
pelattavan kentän korkean tason logiikalla ja alun omalle peliluokalle ja viholliselle.
Toisen opiskelijan tehtäviin kuului luokkien täydennykset, kahden pelattavan kentän
luonti, taukovalikon asennus ja työn viimeistely vastaamaan suunnitelmaa. Itse peli
jaettiin vastuualueisiin, jotka kukin toteuttaisi itselleen sopivana ajankohtana.
Lopulliseksi työksi suunniteltiin Dungeon Crawlerin hengessä tehty peli. Kirjoittajan
osuus onnistui odotetusti ja tuotti pelattavan alun projektille.