Meidän Nuppula leikkii! : Yhteisöllisyyden ja vuorovaikutustaitojen edistäminen teematyöskentelyä ja leikkipedagogiikkaa soveltamalla
Lehtinen, Maria (2014)
Lehtinen, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137528
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli yhteisöllisyyden ja vuorovaikutustaitojen edistäminen yksityisessä ryhmäpäiväkoti Nuppulassa. Toimintatutkimuksen tarkoituksena oli pedagogisen toiminnan kehittäminen teematyöskentelyn ja leikkipedagogiikan menetelmillä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti tiiviissä yhteistyössä ryhmäpäiväkodin aikuisten ja lasten kanssa. Kehittämistyön tarkoituksena oli yhdistää lasten oma leikki ja aikuisten ohjattu monipuolinen toiminta. Toiminta koostui kolmesta yhteisestä teemaleikkipäivästä kolmen viikon aikana. Yhteiset leikkiteemat suunniteltiin lasten toiveiden ja palautteiden pohjalta.
Työn toiminnalle oli asetettu kolme tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli saada koko ryhmäpäiväkoti innostumaan yhteisestä toiminnasta. Leikkiteemat ja roolivaatteet innostivat lapset osallistumaan. Toisena tavoitteena oli kiinnittää huomiota siihen, miten toisia kohdellaan. Yhteisleikeissä keskityttiin vuorovaikutustaitojen edistämiseen sekä sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Kolmantena tavoitteena oli luoda lapsille ja aikuisille yhteisiä leikkikokemuksia. Leikkipedagogisin menetelmin lapset ja aikuiset loivat yhdessä satumaailmoja teemoista, jotka herätettiin eloon leikkien ja taideaineiden yhdistelyllä. Yhteiset leikkikokemukset edistivät yhteenkuuluvuuden tunnetta, lasten osallisuutta ja kehittivät leikkien laatua. Opinnäytetyön arvioinnissa käytettiin ryhmäpäiväkodin lasten ja aikuisten haastatteluja, työpäiväkirjaa ja valokuvausta. Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä voidaan soveltaa hyvin monipuolisesti päiväkotien tiloissa. Lapset tarvitsevat enemmän yhdessä toimimisen kokemuksia yksilökeskeisten ja aikuislähtöisten toimintatapojen sijaan.
Työn toiminnalle oli asetettu kolme tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli saada koko ryhmäpäiväkoti innostumaan yhteisestä toiminnasta. Leikkiteemat ja roolivaatteet innostivat lapset osallistumaan. Toisena tavoitteena oli kiinnittää huomiota siihen, miten toisia kohdellaan. Yhteisleikeissä keskityttiin vuorovaikutustaitojen edistämiseen sekä sosiaalisten taitojen vahvistamiseen. Kolmantena tavoitteena oli luoda lapsille ja aikuisille yhteisiä leikkikokemuksia. Leikkipedagogisin menetelmin lapset ja aikuiset loivat yhdessä satumaailmoja teemoista, jotka herätettiin eloon leikkien ja taideaineiden yhdistelyllä. Yhteiset leikkikokemukset edistivät yhteenkuuluvuuden tunnetta, lasten osallisuutta ja kehittivät leikkien laatua. Opinnäytetyön arvioinnissa käytettiin ryhmäpäiväkodin lasten ja aikuisten haastatteluja, työpäiväkirjaa ja valokuvausta. Opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä voidaan soveltaa hyvin monipuolisesti päiväkotien tiloissa. Lapset tarvitsevat enemmän yhdessä toimimisen kokemuksia yksilökeskeisten ja aikuislähtöisten toimintatapojen sijaan.