SVEITSIN YSTÄVÄT SUOMESSA -YHDISTYKSEN TOIMINNAN SEKÄ MARKKINOINTIVIESTINNÄN KEHITTÄMINEN
Eichelberger, Heli (2014)
Eichelberger, Heli
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208842
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Sveitsin Ystävät Suomessa –yhdistys. Opinnäytetyö toteutettiin tukemaan toimenpiteitä, kuinka SYS ry voi kehittää tiedottamista, markkinointiviestintää sekä tapahtuma-toimintaa. Tavoitteena on lisätä tunnettuutta ja saada mukaan toimintaan lisää aktiivisia nuoria jäseniä yhdistyksen toiminnan turvaamiseksi.
Teoria osuus käsittelee tiedottamista sekä markkinointiviestintää.
Käsitellyn teorian lisäksi toteutettiin markkinatutkimus sekä paperisena että sähköisenä. Kvantitatiivinen tutkimus oli yhdistyksen Internet –sivuilla, tapahtumissa, messuilla sekä opiskelijaryhmän keskuudessa. Näin tavoitettiin oikeat kohderyhmät eli jäsenet sekä potentiaaliset jäsenet oikeista ikäryhmistä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella tarkasteltiin eri ikäryhmien eroja, jotta voitaisiin suunnitella toimintaa nuorien jäsenten saamiseksi toimintaan ja suunnittelemalla sitä nuoria kiinnostavaksi menettämättä kuitenkaan minkään ikäryhmän jäseniä. Yhdistyksen toiminnan tulevaisuus halutaan turvata, joten on tärkeää suunnitella myös toiminnan jatkuvuutta. Markkinatutkimuksesta saatujen tulosten avulla työssä on suunniteltu kehittämisehdotuksia, joita toteuttamalla yhdistys voi kehittää toimintaansa valitsemillaan osa-alueilla.
Teoria osuus käsittelee tiedottamista sekä markkinointiviestintää.
Käsitellyn teorian lisäksi toteutettiin markkinatutkimus sekä paperisena että sähköisenä. Kvantitatiivinen tutkimus oli yhdistyksen Internet –sivuilla, tapahtumissa, messuilla sekä opiskelijaryhmän keskuudessa. Näin tavoitettiin oikeat kohderyhmät eli jäsenet sekä potentiaaliset jäsenet oikeista ikäryhmistä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella tarkasteltiin eri ikäryhmien eroja, jotta voitaisiin suunnitella toimintaa nuorien jäsenten saamiseksi toimintaan ja suunnittelemalla sitä nuoria kiinnostavaksi menettämättä kuitenkaan minkään ikäryhmän jäseniä. Yhdistyksen toiminnan tulevaisuus halutaan turvata, joten on tärkeää suunnitella myös toiminnan jatkuvuutta. Markkinatutkimuksesta saatujen tulosten avulla työssä on suunniteltu kehittämisehdotuksia, joita toteuttamalla yhdistys voi kehittää toimintaansa valitsemillaan osa-alueilla.