Ryhmä voimavarana : ratkaisukeskeinen ryhmäperhekuntoutuksen malli vanhemmuuden kehittämiseen Mude- ja Fadeoppi- työkirjamenetelmän avulla
Saari, Suvi; Helkala, Minna (2014)
Saari, Suvi
Helkala, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218939
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen aiheena on Family Coaching –klinikalla toteutettava perhekuntoutus, jossa kehittämishankkeen avulla testataan vanhemmuuden ratkaisukeskeistä työkirjaa ryhmäperhekuntoutuksen menetelmänä. Kehittämishankkeemme kohdistuu perheiden sisäisen toimivuuden ja vanhemmuuden kehittämiseen työkirjan avulla. Toimintamme kohderyhmänä ovat perheet ja erityisesti vanhemmat.
Kehittämishankkeen aikana luotiin ratkaisukeskeinen ryhmäperhekuntoutuksen Mude- ja fadeoppi –työkirjamenetelmä vanhemmuuden kehittämiseen. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa toteutui yksi toimintatutkimuksen sykli elokuun lopusta 2013 lokakuun 2013 loppuun asti.
Työn raportoinnin avulla toimme näkyväksi ryhmäperhekuntoutuksen sisällön; toimintatavat ja menetelmät. Havainnoinnin ja asiakkaiden palautelomakkeiden avulla tulivat esille toimivat ja vaikuttavat sekä kehitettävät elementit ryhmäperhekuntoutustyön kontekstissa. Kehittämishankkeen aikana toteutui viisi ryhmätapaamista viikon välein. Yhteensä 3 eri perhettä osallistui ryhmäperhekuntoutuksen prosessiin. Kaikki osallistuivat alusta loppuun asti.
Kehittämishankkeen aineistosta voidaan todeta Family coaching –klinikan tuottama ryhmäperhekuntoutuksen mallin olevan perheiden hyvinvointia edistävä ja voimaannuttava. Vertaisryhmään osallistuvien äitien kertomana oman toiminnan oppiminen vahvisti itsetuntoa ja voimaannutti äitejä ja sitä kautta edisti perheiden hyvinvointia. Voimaantuminen näkyi äitien kertomana perheissä hyvinvoinnin lisääntymisenä, myönteisyytenä ja elämänhallinnan edistymisenä. Perheissä ilmeni voimaantumisen myötä muutoksia, jotka näkyivät toiminnassa vuorovaikutuksen edistymisenä sekä vastuunottamisena. Ryhmäperhekuntoutuksen avulla on kyetty vastaamaan perheen ja lapsen tarpeisiin sekä perheen omiin tavoitteisiin. Jatkokehittelyssämme on pohtia, kuinka tulevaisuudessa toteutamme ryhmäperhekuntoutusta nykyistä asiakaslähtöisemmin saamalla prosessiin mukaan kaikki perheen jäsenet. Jatkossa toiminnassa tulisi huomioida edelleen ennaltaehkäisevän ja kuntouttavan työskentelyn mahdollisuus.
Kehittämishankkeen aikana luotiin ratkaisukeskeinen ryhmäperhekuntoutuksen Mude- ja fadeoppi –työkirjamenetelmä vanhemmuuden kehittämiseen. Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa toteutui yksi toimintatutkimuksen sykli elokuun lopusta 2013 lokakuun 2013 loppuun asti.
Työn raportoinnin avulla toimme näkyväksi ryhmäperhekuntoutuksen sisällön; toimintatavat ja menetelmät. Havainnoinnin ja asiakkaiden palautelomakkeiden avulla tulivat esille toimivat ja vaikuttavat sekä kehitettävät elementit ryhmäperhekuntoutustyön kontekstissa. Kehittämishankkeen aikana toteutui viisi ryhmätapaamista viikon välein. Yhteensä 3 eri perhettä osallistui ryhmäperhekuntoutuksen prosessiin. Kaikki osallistuivat alusta loppuun asti.
Kehittämishankkeen aineistosta voidaan todeta Family coaching –klinikan tuottama ryhmäperhekuntoutuksen mallin olevan perheiden hyvinvointia edistävä ja voimaannuttava. Vertaisryhmään osallistuvien äitien kertomana oman toiminnan oppiminen vahvisti itsetuntoa ja voimaannutti äitejä ja sitä kautta edisti perheiden hyvinvointia. Voimaantuminen näkyi äitien kertomana perheissä hyvinvoinnin lisääntymisenä, myönteisyytenä ja elämänhallinnan edistymisenä. Perheissä ilmeni voimaantumisen myötä muutoksia, jotka näkyivät toiminnassa vuorovaikutuksen edistymisenä sekä vastuunottamisena. Ryhmäperhekuntoutuksen avulla on kyetty vastaamaan perheen ja lapsen tarpeisiin sekä perheen omiin tavoitteisiin. Jatkokehittelyssämme on pohtia, kuinka tulevaisuudessa toteutamme ryhmäperhekuntoutusta nykyistä asiakaslähtöisemmin saamalla prosessiin mukaan kaikki perheen jäsenet. Jatkossa toiminnassa tulisi huomioida edelleen ennaltaehkäisevän ja kuntouttavan työskentelyn mahdollisuus.