Ylpeä omasta alastaan - Osallisuuden ja yhteisöllisyyden tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
Salmi, Jannina (2022)
Salmi, Jannina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090819997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090819997
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida Ylpeä omasta alastaan -päivä Keuda Lopentien ammatillisen koulutuksen toimipisteessä, jossa opiskelijat pääsivät tutustumaan muiden alojen tiloihin sekä aloihin eri tehtävien avulla. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa toimipisteelle selkeä ja kompakti ohjeistus tapahtuman järjestämiselle jatkossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea opiskelijoiden osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunnetta ammatillisessa koulutuksessa. Lisäksi tavoitteena oli opinnäytetyön tekijän oma oppimisprosessi työelämän kehittämistyön parissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa keskityttiin kolmeen keskeiseen käsitteeseen, jotka tukevat tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön tarkoitusta ja tavoitteita. Käsitteet, jotka avattiin, olivat ammatillinen koulutus, osallisuus sekä yhteisöllisyys. Tietoperustassa hyödynnettiin ajankohtaista alan kirjallisuutta sekä viimeaikaisia tutkimustuloksia aiheeseen liittyen.
Päivän toteutus on jo itsenään opiskelijoiden osallisuutta tukeva, koska idea päivästä ja sen tarpeesta on tullut oppilaitoksen opiskelijoilta. Opiskelijat saivat myös itse suunnitella miten ja mitä he haluavat omasta alastaan muille kertoa. Työn aikana nousi esiin myös oman alan ammattiylpeys, joka nousee vahvasti esiin, kun opiskelijat pääsivät esittelemään oman alan opiskelua sekä tiloja muille koulun opiskelijoille sekä henkilökunnalle. Yhteisöllisyyttä päivässä tukee koko oppilaitoksen osallistuminen päivään, työskentely ja tutustuminen toisen alan opiskelijoiden sekä oppilaitoksen henkilökunnan kanssa.
Kehittämistyössä tuotettu ohjeistus, päivän järjestämiselle jatkossa on selkeä ja se tukee oppilaitoksen toivetta kehittämistyöstä. Ohjeistusta voidaan hyödyntää myös oppilaitoksen muissa tapahtumissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa keskityttiin kolmeen keskeiseen käsitteeseen, jotka tukevat tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön tarkoitusta ja tavoitteita. Käsitteet, jotka avattiin, olivat ammatillinen koulutus, osallisuus sekä yhteisöllisyys. Tietoperustassa hyödynnettiin ajankohtaista alan kirjallisuutta sekä viimeaikaisia tutkimustuloksia aiheeseen liittyen.
Päivän toteutus on jo itsenään opiskelijoiden osallisuutta tukeva, koska idea päivästä ja sen tarpeesta on tullut oppilaitoksen opiskelijoilta. Opiskelijat saivat myös itse suunnitella miten ja mitä he haluavat omasta alastaan muille kertoa. Työn aikana nousi esiin myös oman alan ammattiylpeys, joka nousee vahvasti esiin, kun opiskelijat pääsivät esittelemään oman alan opiskelua sekä tiloja muille koulun opiskelijoille sekä henkilökunnalle. Yhteisöllisyyttä päivässä tukee koko oppilaitoksen osallistuminen päivään, työskentely ja tutustuminen toisen alan opiskelijoiden sekä oppilaitoksen henkilökunnan kanssa.
Kehittämistyössä tuotettu ohjeistus, päivän järjestämiselle jatkossa on selkeä ja se tukee oppilaitoksen toivetta kehittämistyöstä. Ohjeistusta voidaan hyödyntää myös oppilaitoksen muissa tapahtumissa.