Luovat menetelmät oppimisen tukena : Oppimateriaalia vanhempien alkoholinkäytön haittavaikutuksista lapsiin ja nuoriin
Pöllänen, Anne; Hartola, Anna; Pietikäinen, Hanna (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pöllänen, Anne
Hartola, Anna
Pietikäinen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168259
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa selventävää tutkimustietoa pedagogisen oppimateriaalin avulla aikuisten ja vanhempien satunnaisenkin alkoholinkäytön haitoista lapsiin ja nuoriin. Opinnäytetyömme suunnattiin aloitteleville ammattikorkeakoulutason (AMK-) sosionomiopiskelijoille. Oppimateriaali toteutettiin A-klinikkasäätiön toiveidenmukaisesti. Toteutusta ohjasivat luovat työmenetelmät. Oppimateriaalin tieto-osuuksien pohjana toimivat A-klinikkasäätiön tutkimustiedot.
Opinnäytetyö on kehittämispohjainen opinnäytetyö. Opinnäytetyössä valitsimme teoreettiseksi näkökulmaksi sosiaalipedagogiikan, joka on osa sosionomiopiskelijoiden tulevaa työkenttätoimintaa. Pidimme oppitunnin suunnittelemiemme opetusmateriaalien pohjalta Laurean Otaniemen ammattikorkeakoulussa, toisen vuosikurssin sosionomiopiskelijoille. Oppimistapahtuma järjestettiin keväällä 2014 osana Sosiaaliset ongelmat ja marginaalisaatio-opintojaksoa. Oppitunti koostui aiheeseen virittävästä digitarinasta, Dorothy Law Nolten runosta ”Children Learn How They Live”, joka oli sitoutettu Power Point-esityksen sisältämään tutkimustietoon. Tunnilla tehtiin myös ryhmätehtäviä.
Aineiston analyysin toteutimme oppitapahtuman jälkeisellä kyselylomakkeella ja oppitunnin aikaisella havainnolla. Käytimme hyväksi kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyössä on tutkimusmenetelmänä teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tulokset osoittivat, että luovat menetelmät soveltuivat oppimateriaalin tekemiseen hyvin, eteenkin aloitteleville sosionomiopiskelijoille. Havainnoimme, että pidemmälle edenneet opiskelijat tarvitsevat syvällisempää tietoa aiheesta. Yllättävänä tekijänä havaittiin, että opiskelijoiden oli vaikea löytää keinoja tukea aikuisten päihteiden käytöstä haittoja saaneita lapsia ja nuoria. Alkoholitietous koettiin yleisesti tutuksi aihealueeksi. Näkemyksemme mukaan tarvitaan lisää tietoa lasten ja vanhempien välisen vuorovaikutuksen tukemisesta.
Opinnäytetyö on kehittämispohjainen opinnäytetyö. Opinnäytetyössä valitsimme teoreettiseksi näkökulmaksi sosiaalipedagogiikan, joka on osa sosionomiopiskelijoiden tulevaa työkenttätoimintaa. Pidimme oppitunnin suunnittelemiemme opetusmateriaalien pohjalta Laurean Otaniemen ammattikorkeakoulussa, toisen vuosikurssin sosionomiopiskelijoille. Oppimistapahtuma järjestettiin keväällä 2014 osana Sosiaaliset ongelmat ja marginaalisaatio-opintojaksoa. Oppitunti koostui aiheeseen virittävästä digitarinasta, Dorothy Law Nolten runosta ”Children Learn How They Live”, joka oli sitoutettu Power Point-esityksen sisältämään tutkimustietoon. Tunnilla tehtiin myös ryhmätehtäviä.
Aineiston analyysin toteutimme oppitapahtuman jälkeisellä kyselylomakkeella ja oppitunnin aikaisella havainnolla. Käytimme hyväksi kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyössä on tutkimusmenetelmänä teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tulokset osoittivat, että luovat menetelmät soveltuivat oppimateriaalin tekemiseen hyvin, eteenkin aloitteleville sosionomiopiskelijoille. Havainnoimme, että pidemmälle edenneet opiskelijat tarvitsevat syvällisempää tietoa aiheesta. Yllättävänä tekijänä havaittiin, että opiskelijoiden oli vaikea löytää keinoja tukea aikuisten päihteiden käytöstä haittoja saaneita lapsia ja nuoria. Alkoholitietous koettiin yleisesti tutuksi aihealueeksi. Näkemyksemme mukaan tarvitaan lisää tietoa lasten ja vanhempien välisen vuorovaikutuksen tukemisesta.