Monikkoperheet terveydenhoitajan vastaanotolla : - koulutustilaisuus monikkoperheiden haasteista terveydenhoitajaopiskelijoille
Väänänen, Päivi; Wächter, Yasemin (2014)
Väänänen, Päivi
Wächter, Yasemin
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli pitää terveydenhoitajaopiskelijoille koulutustilaisuus monikkoperheiden erityishaasteista terveydenhoitajan vastaanotolla. Tilaisuudessa keskityttiin opiskelijoiden monikkotietouden lisäämiseen ja haluttiin antaa valmiuksia kohdata monikkoperheitä työelämässä. Työn tarkoitus ja tavoitteet olivat lähtöisin työn tekijöiden havaitsemista tarpeista sekä yhteistyöstä Suomen Monikkoperheet ry:n kanssa. Koulutustilaisuudesta kerättiin myös palautetta, jonka perusteella vastaavanlaista koulutusta voisi kehittää jatkossa niin opiskelijan kuin Suomen Monikkoperheet ry:n näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin teoriapaketin kokoamisella sekä koulutustilaisuuden järjestämisellä. Koulutustilaisuuden sisältö suunniteltiin yhteistyössä Suomen Monikkoperheet ry:n vapaaehtoistyön koordinaattorin kanssa. Koulutuksen havainnollistamiskeinoina käytettiin PowerPoint-esitystä, videoita sekä Suomen Monikkoperheet ry:n tuottamaa materiaalia. Koulutustilaisuuden ohjelmarunko oli rakennettu oppimista edistävästi, ja tilaisuudelle oli asetettu selkeät tavoitteet. Jotta pystyttäisiin arvioimaan tavoitteisiin pääsyä, laadittiin palautekyselylomake. Se sisälsi neljä suljettua kysymystä ja yhden avoimen kysymyksen, jossa vastaajat saivat omin sanoin kuvailla kokemuksiaan. Kyselyn tulokset purettiin ja ne liitettiin työhön.
Koulutustilaisuuden palautekyselyn tuloksista voitiin päätellä, että tilaisuus oli terveydenhoitajaopiskelijoille tarpeellinen kokemus. Opiskelijat kokivat tilaisuuden hyödylliseksi ja antoivat sille kouluarvosanaksi keskimäärin 9,4. Koulutuksessa esitelty teoriatieto oli lähes kaikille uutta tietoa. Monella osallistujalla oli kuitenkin kokemusta monikkoperheistä ja raskaudesta sekä lapsista yleensä oman elämän tai lähipiirin kautta.
Jatkossa olisi hyödyllistä järjestää vastaavanlaista koulutusta terveydenhoitajaopiskelijoille pidemmällä seuranta-ajalla. Myös opiskelijoille sekä jo neuvolatyössä oleville terveydenhoitajille voisi järjestää yhteisen koulutustilaisuuden, joka mahdollistaisi käytännön kokemusten jakamisen. Opinnäytetyön tutkimusaiheena voisi olla myös neuvolatyössä toimivien terveydenhoitajien kokemusten kartoittaminen monikkoperheiden osalta.
Opinnäytetyö toteutettiin teoriapaketin kokoamisella sekä koulutustilaisuuden järjestämisellä. Koulutustilaisuuden sisältö suunniteltiin yhteistyössä Suomen Monikkoperheet ry:n vapaaehtoistyön koordinaattorin kanssa. Koulutuksen havainnollistamiskeinoina käytettiin PowerPoint-esitystä, videoita sekä Suomen Monikkoperheet ry:n tuottamaa materiaalia. Koulutustilaisuuden ohjelmarunko oli rakennettu oppimista edistävästi, ja tilaisuudelle oli asetettu selkeät tavoitteet. Jotta pystyttäisiin arvioimaan tavoitteisiin pääsyä, laadittiin palautekyselylomake. Se sisälsi neljä suljettua kysymystä ja yhden avoimen kysymyksen, jossa vastaajat saivat omin sanoin kuvailla kokemuksiaan. Kyselyn tulokset purettiin ja ne liitettiin työhön.
Koulutustilaisuuden palautekyselyn tuloksista voitiin päätellä, että tilaisuus oli terveydenhoitajaopiskelijoille tarpeellinen kokemus. Opiskelijat kokivat tilaisuuden hyödylliseksi ja antoivat sille kouluarvosanaksi keskimäärin 9,4. Koulutuksessa esitelty teoriatieto oli lähes kaikille uutta tietoa. Monella osallistujalla oli kuitenkin kokemusta monikkoperheistä ja raskaudesta sekä lapsista yleensä oman elämän tai lähipiirin kautta.
Jatkossa olisi hyödyllistä järjestää vastaavanlaista koulutusta terveydenhoitajaopiskelijoille pidemmällä seuranta-ajalla. Myös opiskelijoille sekä jo neuvolatyössä oleville terveydenhoitajille voisi järjestää yhteisen koulutustilaisuuden, joka mahdollistaisi käytännön kokemusten jakamisen. Opinnäytetyön tutkimusaiheena voisi olla myös neuvolatyössä toimivien terveydenhoitajien kokemusten kartoittaminen monikkoperheiden osalta.