VARASTOKIRJANPIDON VIRHEIDEN SYYT PALAUTUSPROSESSISSA JA KEHITYSEHDOTUKSET VIRHEIDEN EHKÄISEMISEKSI
Rautiainen, Lauri (2014)
Rautiainen, Lauri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219147
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Niemi Palvelut Oy:n vuokratuotteiden palautusprosessin haasteita, jotka johtavat varaston kirjanpitovirheisiin. Tarkoituksena oli selvittää syyt yrityksen vuokratuotteiden palautusprosessissa esiintyviin kirjaamisvirheisiin. Tämän lisäksi toisena tavoitteena oli luoda lyhyen - sekä pitkän aikavälin kehitysehdotuksia virheiden pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin tekemällä tapaustutkimus. Työn teoriaosuus kerättiin logistiikanalan kirjallisuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin toimitusketjua sekä siihen liittyviä logistisia virtoja, minkä lisäksi selvitettiin logistiikan merkitystä asiakaspalvelussa. Palautusprosessista suoritettiin selvitys sen nykytilasta haastattelemalla henkilökuntaa sekä tekemällä havaintoja yrityksessä. Lisäksi työssä suoritettiin tutkimus analysoimalla kirjaamisvirheistä aiheutuneiden reklamaatioiden palautusten tietoja. Siten pyrittiin tunnistamaan yhteneväisyyksiä virheistä.
Materiaalin analysoinnin jälkeen pystyttiin tunnistamaan palautusprosessista useampia syitä kirjaamisvirheisiin. Syiksi tunnistettiin virheelliset toimintatavat, vastaanottoalueen siisteys ja tilanpuute, epäselvät toimintaohjeet, valvonnan puute ja koulutuksen vähäisyys palautusprosessiin. Niiden pohjalta luotiin lyhyen - sekä pitkän aikavälin kehitysehdotuksia yrityksen hyödynnettäväksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tekemällä tapaustutkimus. Työn teoriaosuus kerättiin logistiikanalan kirjallisuudesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin toimitusketjua sekä siihen liittyviä logistisia virtoja, minkä lisäksi selvitettiin logistiikan merkitystä asiakaspalvelussa. Palautusprosessista suoritettiin selvitys sen nykytilasta haastattelemalla henkilökuntaa sekä tekemällä havaintoja yrityksessä. Lisäksi työssä suoritettiin tutkimus analysoimalla kirjaamisvirheistä aiheutuneiden reklamaatioiden palautusten tietoja. Siten pyrittiin tunnistamaan yhteneväisyyksiä virheistä.
Materiaalin analysoinnin jälkeen pystyttiin tunnistamaan palautusprosessista useampia syitä kirjaamisvirheisiin. Syiksi tunnistettiin virheelliset toimintatavat, vastaanottoalueen siisteys ja tilanpuute, epäselvät toimintaohjeet, valvonnan puute ja koulutuksen vähäisyys palautusprosessiin. Niiden pohjalta luotiin lyhyen - sekä pitkän aikavälin kehitysehdotuksia yrityksen hyödynnettäväksi.