Koulusosionomin työnkuvan kehittäminen Kymintehtaan koulussa
Kaksonen, Nanna; Jokela, Marjo (2014)
Kaksonen, Nanna
Jokela, Marjo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229206
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä koulusosionomin työnkuvaan, koulussa tehtävään sosiaalityöhön ja tuoda jo olemassa olevaa tietoa näkyväksi. Tarkoituksena on myös tuoda esiin varhaisen tuen merkitys koulun arjessa. Kouvolan alueen kouluissa ei opinnäytetyön toteutuksen aikana työskentele tai sitä ennen ole työskennellyt koulusosionomeja.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä on varhainen tuki ja vahvana teoriapohjana on sosiaalityö koulussa. Yksi vaikuttava teoreettinen lähtökohta on Jari Koposen kehittämä parkkitoimintamalli. Tätä toimintamallia on sovellettu ja toteutettu Kymintehtaan koulussa tämän opinnäytetyön toiminnallisena osuutena.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada empiirisiä tuloksia koulusosionomin työstä Kymintehtaan koulussa mm. parkkitoiminnan avulla, sekä tuoda koulusosionomin työnkuvaa koulun työyhteisön tietoisuuteen. Tavoitteena on myös hyödyntää saatuja tuloksia tuomalla ne opinnäytetyön muodossa tietoisiksi ja näkyviksi.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden aikana saadut havainnot, päätelmät, palautteet sekä asiantuntijahaastattelut tukevat vahvasti teoreettista tietoa siitä, että koulun arjessa tarvitaan sosiaalityön lisäresursseja. Koulun arkeen on tullut sekä yhteiskunnallisten että perherakenteiden muutosten myötä entistä enemmän haasteita, joihin sosiaalityöllä voidaan vastata.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä on varhainen tuki ja vahvana teoriapohjana on sosiaalityö koulussa. Yksi vaikuttava teoreettinen lähtökohta on Jari Koposen kehittämä parkkitoimintamalli. Tätä toimintamallia on sovellettu ja toteutettu Kymintehtaan koulussa tämän opinnäytetyön toiminnallisena osuutena.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada empiirisiä tuloksia koulusosionomin työstä Kymintehtaan koulussa mm. parkkitoiminnan avulla, sekä tuoda koulusosionomin työnkuvaa koulun työyhteisön tietoisuuteen. Tavoitteena on myös hyödyntää saatuja tuloksia tuomalla ne opinnäytetyön muodossa tietoisiksi ja näkyviksi.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden aikana saadut havainnot, päätelmät, palautteet sekä asiantuntijahaastattelut tukevat vahvasti teoreettista tietoa siitä, että koulun arjessa tarvitaan sosiaalityön lisäresursseja. Koulun arkeen on tullut sekä yhteiskunnallisten että perherakenteiden muutosten myötä entistä enemmän haasteita, joihin sosiaalityöllä voidaan vastata.