Nukkuuko karhu - NO EI!: ulkoleikkipankki luonto- ja liikuntakasvatuksen näkökulmasta 3-vuotiaille lapsille
Asikainen, Asta; Matikainen, Erja (2022)
Asikainen, Asta
Matikainen, Erja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090920016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090920016
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on vahvistaa varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) oppimisen alueita hyödyntämällä. Tämän opinnäytetyön sisällössä korostuvat oppimisen alueista Tutkin ja toimin ympäristössäni sekä Kasvan, liikun ja kehityn. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä varhaiskasvatuksessa olevien 3-vuotiaiden lasten liikuntaa luontokasvatuksen keinoja käyttäen hoitopäivän aikana.
Opinnäytetyöprosessi eteni Salosen konstruktivistisen mallin mukaan. Osallistavina menetelminä käytettiin ideariihtä, leikkikokeiluja 3-vuotiailla lapsilla sekä arviointikeskustelua päiväkodissa työskentelevien kasvattajien kanssa. Leikkikokeilujen pohjalta on koottu leikkipankin sisältö kokonaisuudessaan.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi leikkipankki, joka sisältää leikkejä liikunta- ja luontokasvatuksen näkökulmasta 3-vuotiaille lapsille. Leikkipankista saadun palautteen perusteella sen koettiin olevan hyödyllinen sekä tervetullut työväline varhaiskasvatuksen toiminnan suunnitteluun.
Opinnäytetyöprosessi eteni Salosen konstruktivistisen mallin mukaan. Osallistavina menetelminä käytettiin ideariihtä, leikkikokeiluja 3-vuotiailla lapsilla sekä arviointikeskustelua päiväkodissa työskentelevien kasvattajien kanssa. Leikkikokeilujen pohjalta on koottu leikkipankin sisältö kokonaisuudessaan.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi leikkipankki, joka sisältää leikkejä liikunta- ja luontokasvatuksen näkökulmasta 3-vuotiaille lapsille. Leikkipankista saadun palautteen perusteella sen koettiin olevan hyödyllinen sekä tervetullut työväline varhaiskasvatuksen toiminnan suunnitteluun.