Kuluttajakäyttäytyminen konsulenttipalvelun kehittämisen pohjana
Korhonen, Susanna (2014)
Korhonen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158165
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kuluttajakäyttäytyminen ja sen tutkiminen kosmetiikka-myymälässä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä yhteistyössä Lumenen kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa kosmetiikkakuluttajan ostotottumuksista ja odotuksista kosmetiikkaosaston palvelulle. Lisäksi vastaajilta haluttiin saada mielipiteitä Lumenen konsulenttipalvelun laadusta. Aiheen teoriapohjana käytettiin kuluttajakäyttäytymiseen ja myymäläympäristöön liittyvää kirjallisuutta. Tutkimuksesta pohjalta oli tarkoitus saada tietoa ja ideoita Lumenen konsulenttipalvelun kehittämistä varten. Kohderyhmänä oli Lumenen tuotteita käyttävät naiset, jotka tavoitettiin Lumenen uutiskirjeen tilaajien joukosta.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä 428:lle Lumenen uutiskirjeen tilaajalle, mikä mah-dollisti tiedon saamisen juuri Lumeneen liittyvistä asioista. Kyselyyn vastasi 224 henkilöä, joten tutkimustuloksia voidaan pitää luotettavina. Tutkimustulosten perusteella saatiin paljon tietoa ja ideoita konsulenttipalvelun kehittämistä ajatellen. Kuluttajat haluavat saada kosmetiikkaosastolla henkilökohtaista, juuri heille räätälöityä ja asiantuntevaa palvelua. Lisäksi he arvostavat tuotteen kokeilumahdollisuutta ennen ostopäätöstä. Lumenen konsulenttipalvelu sai positiivista palautetta: palvelua pidettiin hyvänä, asiantuntevana ja iloisena. Tutkimus onnistui odotusten mukaisesti ja tuloksia voidaan hyödyntää Lumenen konsulenttipalvelua kehitettäessä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä 428:lle Lumenen uutiskirjeen tilaajalle, mikä mah-dollisti tiedon saamisen juuri Lumeneen liittyvistä asioista. Kyselyyn vastasi 224 henkilöä, joten tutkimustuloksia voidaan pitää luotettavina. Tutkimustulosten perusteella saatiin paljon tietoa ja ideoita konsulenttipalvelun kehittämistä ajatellen. Kuluttajat haluavat saada kosmetiikkaosastolla henkilökohtaista, juuri heille räätälöityä ja asiantuntevaa palvelua. Lisäksi he arvostavat tuotteen kokeilumahdollisuutta ennen ostopäätöstä. Lumenen konsulenttipalvelu sai positiivista palautetta: palvelua pidettiin hyvänä, asiantuntevana ja iloisena. Tutkimus onnistui odotusten mukaisesti ja tuloksia voidaan hyödyntää Lumenen konsulenttipalvelua kehitettäessä.