Vuokattihiihdon 2003 asiakastyytyväisyystutkimus
Karvonen, Petri; Kivimäki, Marko (2003)
Karvonen, Petri
Kivimäki, Marko
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2003
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002182337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002182337
Tiivistelmä
Vuokatissa järjestettiin 22.3.2003 Euroloppet-sarjaan kuuluva massahiihtotapahtuma Vuokattihiihto
2003. Tapahtuma järjestettiin toista kertaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Vuokattihiihtoon
osallistuneiden tyytyväisyyttä tapahtumaan, koska tapahtuma tullaan järjestämään tulevaisuudessa
vuosittain. Tutkimuksella haluttiin saada selville, miten asiakkaat kokivat tapahtuman ja mitä
kehitettävää tapahtumassa oli heidän mielestään.
Tämä tutkimus tehtiin Kainuun Liikunnan toimeksiannosta, jossa suoritimme opintoihimme kuuluvan
työharjoittelun keväällä 2003. Olimme mukana tapahtuman järjestelytehtävissä. Tutkimus rakentui
pääasiassa markkinoinnissa käytetyn 4P:n teorian mukaan. Tässä teoriassa tuote, paikka,
hinta ja markkinointiviestintä muodostavat markkinakeskeisen asiakokonaisuuden. Lisäksi käsittelimme
teoriaa laajennetusta tuotteesta sekä asiakastyytyväisyyteen ja palvelun laatuun vaikuttavia
tekijöitä.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Tapahtuman
aikana kaikilla halukkailla oli mahdollisuus täyttää kyselylomake. Vastauksia saimme 376
kappaletta, joista lopulliseen tutkimukseen kelpuutettiin 344 kappaletta. Aineistoa käsiteltiin SPSStilasto-
ohjelman avulla ja graafiset kuviot esitettiin Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla.
Tuloksista ilmeni, että Vuokattihiihtoon osallistuneet olivat kokonaisuutena tyytyväisiä tapahtumaan.
Asteikolla 4–10 Vuokattihiihto sai kokonaisarvosanaksi 8,6, jota voidaan pitää hyvänä. Vuokatti
tapahtumapaikkana oli tutkimustulosten mukaan vahvin osa-alue, muutkaan osa-alueet eivät
jääneet paljoa jälkeen. Muutamiin yksityiskohtiin, kuten ruokailuun, lähdön sujuvuuteen ja huoltopisteiden
toimintaan tarvitaan parannuksia. Kun halutaan parantaa asiakastyytyväisyyttä, asiakaspalaute
on arvokasta ja asiakastyytyväisyyden jatkuva seuranta on tärkeää.
2003. Tapahtuma järjestettiin toista kertaa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Vuokattihiihtoon
osallistuneiden tyytyväisyyttä tapahtumaan, koska tapahtuma tullaan järjestämään tulevaisuudessa
vuosittain. Tutkimuksella haluttiin saada selville, miten asiakkaat kokivat tapahtuman ja mitä
kehitettävää tapahtumassa oli heidän mielestään.
Tämä tutkimus tehtiin Kainuun Liikunnan toimeksiannosta, jossa suoritimme opintoihimme kuuluvan
työharjoittelun keväällä 2003. Olimme mukana tapahtuman järjestelytehtävissä. Tutkimus rakentui
pääasiassa markkinoinnissa käytetyn 4P:n teorian mukaan. Tässä teoriassa tuote, paikka,
hinta ja markkinointiviestintä muodostavat markkinakeskeisen asiakokonaisuuden. Lisäksi käsittelimme
teoriaa laajennetusta tuotteesta sekä asiakastyytyväisyyteen ja palvelun laatuun vaikuttavia
tekijöitä.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Tapahtuman
aikana kaikilla halukkailla oli mahdollisuus täyttää kyselylomake. Vastauksia saimme 376
kappaletta, joista lopulliseen tutkimukseen kelpuutettiin 344 kappaletta. Aineistoa käsiteltiin SPSStilasto-
ohjelman avulla ja graafiset kuviot esitettiin Excel-taulukkolaskentaohjelman avulla.
Tuloksista ilmeni, että Vuokattihiihtoon osallistuneet olivat kokonaisuutena tyytyväisiä tapahtumaan.
Asteikolla 4–10 Vuokattihiihto sai kokonaisarvosanaksi 8,6, jota voidaan pitää hyvänä. Vuokatti
tapahtumapaikkana oli tutkimustulosten mukaan vahvin osa-alue, muutkaan osa-alueet eivät
jääneet paljoa jälkeen. Muutamiin yksityiskohtiin, kuten ruokailuun, lähdön sujuvuuteen ja huoltopisteiden
toimintaan tarvitaan parannuksia. Kun halutaan parantaa asiakastyytyväisyyttä, asiakaspalaute
on arvokasta ja asiakastyytyväisyyden jatkuva seuranta on tärkeää.