”Kimallemusiikkia ja vikkelää pakomusiikkia” : ajatuksia ja kokemuksia lasten urkukonserteista ja niihin liittyvästä musiikkikasvatuksesta
Lehtinen, Mari (2014)
Lehtinen, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239528
Tiivistelmä
Tämä työ esittelee kokemuksiani ja ajatuksiani muutamista lasten urkutapahtumista. Pyrin vastaamaan kysymykseen, millaisia urkutapahtumia lapsille on järjestetty Suomessa kolmena viimeisenä vuosikymmenenä. Pohdiskelen myös lasten mahdollisuuksia urkujensoiton harrastamiseen. Käsittelen urkujen merkitystä seurakuntien musiikkikasvatuksessa ja yleisesti lasten musiikkikasvatuksessa. Oma kanttorin työkokemukseni on antanut pohjaa tämän opinnäytetyön tekemiseen.
Esittelen oman projektini vuodelta 1993, josta kiinnostukseni lasten musiikkikasvatukseen sai alkunsa. Toteutin tuolloin juonnetut konsertit 5–6-luokkalaisille Kuopiossa ja Kaavilla, ja niiden ohjelma koostui tyylillisesti erilaisista esimerkeistä. Sen jälkeen oppilaat vastasivat kyselyyn omissa luokissansa. Käsittelin vastauksia tuolloin kirjallisessa työssäni, ja nyt tarkastelen tuloksia tiivistetysti.
Tuon esille myös muutamia muita erilaisia urkutapahtumia ja kerron niiden tavoitteista ja sisällöistä. Konsertteja on toteutettu eri tavoin. Esiintyjät ovat esittäneet tarinoita improvisoimalla tai urkujen historia on kerrottu roolihenkilöiden musisoinnin kautta. Joissakin konserteissa musiikillinen kaari vanhasta musiikista nykypoppiin on toteutettu nelikätisesti ja nelijalkaisesti.
Olen tutustunut kahteen työhön, jotka käsittelevät alle kouluikäisille tarkoitettuja tapahtumia. Toisessa kerrotaan Urkusaduista Kuopiossa, ja toinen käsittelee Elämysmatka kirkkomusiikkiin -tapahtumaa Hailuodossa. Kerron myös koululaisten urkukonserteista, joita on toteutettu 2000- ja 2010-luvulla Kotkassa ja Kouvolassa. Tapahtumien toteuttajien ja mukana olleiden kasvatusalan ammattilaisten mukaan nämä tilaisuudet ovat ruokkineet lapsen musiikillista kasvua, antaneet elämyksiä, tietoa ja mielekkäitä musiikkimuistoja.
Lopuksi olen tarkastellut, mitä mahdollisuuksia suomalaisilla lapsilla on opiskella urkujensoittoa. Seurakuntien ja musiikkiopistojen olisi tärkeää löytää uusia yhteistyömuotoja urkujensoiton aseman parantamiseksi. Olisi merkittävää, että lapset voisivat tulevaisuudessa entistä useammin tutustua urkujen maailmaan ja jopa valita urut omaksi instrumentikseen.
Esittelen oman projektini vuodelta 1993, josta kiinnostukseni lasten musiikkikasvatukseen sai alkunsa. Toteutin tuolloin juonnetut konsertit 5–6-luokkalaisille Kuopiossa ja Kaavilla, ja niiden ohjelma koostui tyylillisesti erilaisista esimerkeistä. Sen jälkeen oppilaat vastasivat kyselyyn omissa luokissansa. Käsittelin vastauksia tuolloin kirjallisessa työssäni, ja nyt tarkastelen tuloksia tiivistetysti.
Tuon esille myös muutamia muita erilaisia urkutapahtumia ja kerron niiden tavoitteista ja sisällöistä. Konsertteja on toteutettu eri tavoin. Esiintyjät ovat esittäneet tarinoita improvisoimalla tai urkujen historia on kerrottu roolihenkilöiden musisoinnin kautta. Joissakin konserteissa musiikillinen kaari vanhasta musiikista nykypoppiin on toteutettu nelikätisesti ja nelijalkaisesti.
Olen tutustunut kahteen työhön, jotka käsittelevät alle kouluikäisille tarkoitettuja tapahtumia. Toisessa kerrotaan Urkusaduista Kuopiossa, ja toinen käsittelee Elämysmatka kirkkomusiikkiin -tapahtumaa Hailuodossa. Kerron myös koululaisten urkukonserteista, joita on toteutettu 2000- ja 2010-luvulla Kotkassa ja Kouvolassa. Tapahtumien toteuttajien ja mukana olleiden kasvatusalan ammattilaisten mukaan nämä tilaisuudet ovat ruokkineet lapsen musiikillista kasvua, antaneet elämyksiä, tietoa ja mielekkäitä musiikkimuistoja.
Lopuksi olen tarkastellut, mitä mahdollisuuksia suomalaisilla lapsilla on opiskella urkujensoittoa. Seurakuntien ja musiikkiopistojen olisi tärkeää löytää uusia yhteistyömuotoja urkujensoiton aseman parantamiseksi. Olisi merkittävää, että lapset voisivat tulevaisuudessa entistä useammin tutustua urkujen maailmaan ja jopa valita urut omaksi instrumentikseen.