Revyy Wanhan Teatterin konseptointi ja lanseeraus
Jokinen, Valtteri (2010)
Jokinen, Valtteri
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092037
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli konseptoida musiikkiteatteripalvelu, Revyy Wanha Teatteri, joka on tarkoitus lanseerata Lahdessa vuoden 2010 lopulla. Tavoitteena oli myös laatia Revyy Wanhalle Teatterille lanseeraussuunnitelma, jonka avulla Revyy Wanhan Teatterin tulevien produktioiden lanseeraus voidaan toteuttaa onnistuneesti.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu konseptointia, palvelun laatua, lanseerausta ja markkinointiviestintää käsittelevään kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa kerrotaan palveluajatuksesta, palvelun laadusta ja konseptoinnista sekä lanseerauksen lähtökohdista, strategiaratkaisuista ja riskeistä kuin myös lanseerausviestinnästä. Opinnäytetyössä käytetty kirjallinen materiaali, on asiantuntijoiden kirjoituksiin ja tutkimuksiin perustuvaa. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä, joten sen pääpaino on empiirisessä osuudessa. Empiirisessä osuudessa paneudutaan teoriaosuudessa kuvattuihin seikkoihin Revyy Wanhan Teatterin näkökulmasta. Empiirisen osuuden lopuksi esitellään lanseeraustoimenpiteiden aikataulutus ja resurssien jako.
Työn tulosten perusteella voidaan sanoa, että Revyy Wanhan Teatterin lanseeraus etenee muiden palveluiden tavoin. Lähtökohta-analyysien ja strategisten ratkaisujen pohjalta tehdään lanseerausviestintää koskevat ratkaisut. Viestin suunnitteluun vaikuttavat palvelun konseptoinnissa tehdyt ratkaisut ja palvelulle asetetut laatuvaatimukset. Revyyn erityispiirteiden johdosta kaikkia markkinointiviestinnän keinoja ei kuitenkaan ole perusteltua käyttää. Lanseeraussuunnitelma käsittää vain Revyy Wanhan Teatterin markkinointiin ja myyntiin liittyvät toimenpiteet, joiden lisäksi myös produktion muita toimintoja varten on laadittava yksityiskohtaiset suunnitelmat.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu konseptointia, palvelun laatua, lanseerausta ja markkinointiviestintää käsittelevään kirjallisuuteen. Teoriaosuudessa kerrotaan palveluajatuksesta, palvelun laadusta ja konseptoinnista sekä lanseerauksen lähtökohdista, strategiaratkaisuista ja riskeistä kuin myös lanseerausviestinnästä. Opinnäytetyössä käytetty kirjallinen materiaali, on asiantuntijoiden kirjoituksiin ja tutkimuksiin perustuvaa. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena työnä, joten sen pääpaino on empiirisessä osuudessa. Empiirisessä osuudessa paneudutaan teoriaosuudessa kuvattuihin seikkoihin Revyy Wanhan Teatterin näkökulmasta. Empiirisen osuuden lopuksi esitellään lanseeraustoimenpiteiden aikataulutus ja resurssien jako.
Työn tulosten perusteella voidaan sanoa, että Revyy Wanhan Teatterin lanseeraus etenee muiden palveluiden tavoin. Lähtökohta-analyysien ja strategisten ratkaisujen pohjalta tehdään lanseerausviestintää koskevat ratkaisut. Viestin suunnitteluun vaikuttavat palvelun konseptoinnissa tehdyt ratkaisut ja palvelulle asetetut laatuvaatimukset. Revyyn erityispiirteiden johdosta kaikkia markkinointiviestinnän keinoja ei kuitenkaan ole perusteltua käyttää. Lanseeraussuunnitelma käsittää vain Revyy Wanhan Teatterin markkinointiin ja myyntiin liittyvät toimenpiteet, joiden lisäksi myös produktion muita toimintoja varten on laadittava yksityiskohtaiset suunnitelmat.