Kainuun Raviradan verkostoitumismahdollisuudet kainuulaisten matkailuyritysten kanssa
Huhtala, Kati (2005)
Huhtala, Kati
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192366
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Kainuun Ravirata Oy voisi verkostoitua alueen matkailuyritysten kanssa. Työn toimeksiantaja oli Kainuun Ravirata Oy. Lisäksi työssä selvitettiin kainuulaisten matkailuyritysten kokemuksia verkostoitumisesta Kainuussa.
Työn teoriaosuus käsittelee verkostoitumisen kehittymistä ja verkostojen toimintaa. Lisäksi työssä käsitellään yhteistyömuotoja ja verkostosuhteita, sekä verkostoitumisen hyötyjä ja sitoutumista verkostoon. Yritysten kokemuksia verkostoitumisesta tutkittiin kvalitatiivisella tapaustutkimuksella. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja aineisto koostui neljästä haastattelusta. Haastattelut tehtiin kainuulaisissa yrityksissä Kajaanissa, Sotkamossa ja Kuhmossa loka-marraskuussa vuonna 2005.
Tutkimustulokset osoittavat verkostoitumisen olevan tuttu käsite Kainuussa. Kaikilla haastateltavilla oli jonkinlaista kokemusta verkostoitumisesta ja he pitivät sitä erittäin hyödyllisenä yhteistyömuotona. Tutkimuksen mukaan mielipiteet kainuulaisten matkailuyritysverkostojen laajuudesta ja toimivuudesta jakaantuivat. Puolet haastatelluista pitivät verkostoitumista jo varsin kehittyneenä ja puolet piti nimenomaan matkailun verkostoitumista rajoittuneena ja aluillaan olevana. Verkostojen tärkeimmiksi hyödyiksi koettiin liikevaihdon kasvu, kustannusedut ja tietotaidon lisääntyminen. Tämän tutkimuksen mukaan Kainuun Ravirata voisi tehdä yhteistyötä paikallisten matkailuyritysten kanssa toimittamalla markkinointiin selkeän tuotteen, jota yhteistyökumppanit voisivat tarjota omille asiakkailleen. Lisäksi yhteistyötä voitaisiin tehdä kokoamalla kokonaispalvelupaketti kumppanin tuotteesta ja ravitapahtumasta.
Jatkotutkimuksen aiheita voisivat olla Kainuun Ravirata Oy:n imagotutkimus tai projektityö ravitapahtuman järjestämisestä yhteistyössä matkailuyritysten kanssa. Lisäksi hyödyllinen jatkotyö voisi olla ravitapahtuman tuotteistaminen matkailijoille.
Työn teoriaosuus käsittelee verkostoitumisen kehittymistä ja verkostojen toimintaa. Lisäksi työssä käsitellään yhteistyömuotoja ja verkostosuhteita, sekä verkostoitumisen hyötyjä ja sitoutumista verkostoon. Yritysten kokemuksia verkostoitumisesta tutkittiin kvalitatiivisella tapaustutkimuksella. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja aineisto koostui neljästä haastattelusta. Haastattelut tehtiin kainuulaisissa yrityksissä Kajaanissa, Sotkamossa ja Kuhmossa loka-marraskuussa vuonna 2005.
Tutkimustulokset osoittavat verkostoitumisen olevan tuttu käsite Kainuussa. Kaikilla haastateltavilla oli jonkinlaista kokemusta verkostoitumisesta ja he pitivät sitä erittäin hyödyllisenä yhteistyömuotona. Tutkimuksen mukaan mielipiteet kainuulaisten matkailuyritysverkostojen laajuudesta ja toimivuudesta jakaantuivat. Puolet haastatelluista pitivät verkostoitumista jo varsin kehittyneenä ja puolet piti nimenomaan matkailun verkostoitumista rajoittuneena ja aluillaan olevana. Verkostojen tärkeimmiksi hyödyiksi koettiin liikevaihdon kasvu, kustannusedut ja tietotaidon lisääntyminen. Tämän tutkimuksen mukaan Kainuun Ravirata voisi tehdä yhteistyötä paikallisten matkailuyritysten kanssa toimittamalla markkinointiin selkeän tuotteen, jota yhteistyökumppanit voisivat tarjota omille asiakkailleen. Lisäksi yhteistyötä voitaisiin tehdä kokoamalla kokonaispalvelupaketti kumppanin tuotteesta ja ravitapahtumasta.
Jatkotutkimuksen aiheita voisivat olla Kainuun Ravirata Oy:n imagotutkimus tai projektityö ravitapahtuman järjestämisestä yhteistyössä matkailuyritysten kanssa. Lisäksi hyödyllinen jatkotyö voisi olla ravitapahtuman tuotteistaminen matkailijoille.