Blogien vaikutus lukijan ostopäätöksiin
Valtanen, Juulia (2014)
Valtanen, Juulia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147778
Tiivistelmä
Suomen luetuimmat blogit ovat nuorten naisten ylläpitämiä muoti- ja tyyliaiheisia blogeja, jotka tavoittavat
päivittäin enemmän nuoria kuluttajia, mitä esimerkiksi aikakauslehdet. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena
oli selvittää miten, ja kuinka paljon blogit vaikuttavat muoti- ja tyyliaiheisten blogien naispuolisten
nuorten lukijoiden ostopäätöksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada suomalaisten muotiblogien tasolle
yleistettävissä olevaa tietoa siitä, miten muoti-, tyyli- ja lifestyleblogit ovat läsnä lukijoidensa arjessa
ja minkälaisessa roolissa ne ovat lukijoiden ostopäätöksissä. Lisäksi haluttiin selvittää, minkälaisia tuotteita
blogien seurauksena päädytään hankkimaan ja minkälaiset blogimerkinnät saavat lukijan harkitsemaan
jonkin tuotteen hankkimista. Lisäksi selvitettiin, kuinka luotettavana tiedonlähteenä bloggaaja ylipäätään
koetaan.
Työ toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen avulla verkkokyselynä, johon saatiin vuorokaudessa yli tuhat
vastausta. Tutkimustuloksista selvisi, että 95 % vastaajista on päätynyt ostoksille blogin seurauksena. Blogeja
ja bloggaajia pidetään selvästi uskottavampina tiedonlähteinä kuin mainoksia. Tehokkain blogimainonnan
muoto on bloggaajan itse tuottama sisältö, ja perinteisin verkkomainonnan muoto, bannerimainonta,
onkin kaikkein tehottominta. Tutkimuksessa selvisi myös bloginlukijoiden kasvanut kriittisyys blogimainontaa
kohtaan.
päivittäin enemmän nuoria kuluttajia, mitä esimerkiksi aikakauslehdet. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena
oli selvittää miten, ja kuinka paljon blogit vaikuttavat muoti- ja tyyliaiheisten blogien naispuolisten
nuorten lukijoiden ostopäätöksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada suomalaisten muotiblogien tasolle
yleistettävissä olevaa tietoa siitä, miten muoti-, tyyli- ja lifestyleblogit ovat läsnä lukijoidensa arjessa
ja minkälaisessa roolissa ne ovat lukijoiden ostopäätöksissä. Lisäksi haluttiin selvittää, minkälaisia tuotteita
blogien seurauksena päädytään hankkimaan ja minkälaiset blogimerkinnät saavat lukijan harkitsemaan
jonkin tuotteen hankkimista. Lisäksi selvitettiin, kuinka luotettavana tiedonlähteenä bloggaaja ylipäätään
koetaan.
Työ toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen avulla verkkokyselynä, johon saatiin vuorokaudessa yli tuhat
vastausta. Tutkimustuloksista selvisi, että 95 % vastaajista on päätynyt ostoksille blogin seurauksena. Blogeja
ja bloggaajia pidetään selvästi uskottavampina tiedonlähteinä kuin mainoksia. Tehokkain blogimainonnan
muoto on bloggaajan itse tuottama sisältö, ja perinteisin verkkomainonnan muoto, bannerimainonta,
onkin kaikkein tehottominta. Tutkimuksessa selvisi myös bloginlukijoiden kasvanut kriittisyys blogimainontaa
kohtaan.