Lähiesimiestyöskentelyn pilotoinnin arviointi opetuksen tuen näkökulmasta
Lehikoinen, Heli (2014)
Lehikoinen, Heli
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158162
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida lähiesimieskokeilun pilotoinnin onnistumista. Lukuvuoden 2013 - 2014 aikana opetushenkilöstön lähiesimiehinä työskenteli koulutuspäälliköitä ja palveluvastaavia. Kokeilun tulosten perusteella päätetään koulutuskeskuksen johtamisjärjestelmän lähiesimiestyön organisoinnista lukuvuodesta 2014 - 2015 alkaen. Tavoitteena opinnäytetyössä oli arvioida lähiesimiesjärjestelmän toimivuutta ja vaikuttavuutta henkilöstön työhyvinvoinnin edistämiseksi. Opinnäytetyöni tuotoksena on valmentavan koulutuksen ohjaajien ja avustajien lähiesimieskokeilun arviointi haastattelemalla ryhmämuotoisesti ohjaajia ja avustajia, jotka ovat olleet työyhteisössä jo ennen kokeilun alkua.
Teoriataustana opinnäytetyössäni toimi selvitys siitä mitä on hyvä johtaminen ja mistä se koostuu. Apuna on mm. Työterveyslaitoksen julkaisu Hyvän johtamisen kriteerejä julkiselle sektorille. Toisena teoriataustan arvioitavana tekijänä oli työhyvinvointi, josta löytyy mm. Hyvinvoiva henkilöstö-menestyvä yritys -julkaisu. Lähiesimieskokeilulla oli tarkoitus vaikuttaa alaisten työilmapiiriin ja työssäjaksamiseen ja haastattelun avulla selvitin miten organisaatio onnistui tässä asiassa.
Opinnäytetyön tuloksena oli arvio lähiesimieskokeilun onnistumisesta johtamisjärjestelmässä. Kokeilu päättyy toukokuussa 2014 ja toivon, että tämä opinnäytetyö antaa tietoa opetuksen tuen näkökulmasta kokeiluun. Haastattelujen perusteella alaisten mielestä kokeilu oli onnistunut ja he toivoivat, että työyhteisöön vakinaistetaan lähiesimieskäytänne.
Teoriataustana opinnäytetyössäni toimi selvitys siitä mitä on hyvä johtaminen ja mistä se koostuu. Apuna on mm. Työterveyslaitoksen julkaisu Hyvän johtamisen kriteerejä julkiselle sektorille. Toisena teoriataustan arvioitavana tekijänä oli työhyvinvointi, josta löytyy mm. Hyvinvoiva henkilöstö-menestyvä yritys -julkaisu. Lähiesimieskokeilulla oli tarkoitus vaikuttaa alaisten työilmapiiriin ja työssäjaksamiseen ja haastattelun avulla selvitin miten organisaatio onnistui tässä asiassa.
Opinnäytetyön tuloksena oli arvio lähiesimieskokeilun onnistumisesta johtamisjärjestelmässä. Kokeilu päättyy toukokuussa 2014 ja toivon, että tämä opinnäytetyö antaa tietoa opetuksen tuen näkökulmasta kokeiluun. Haastattelujen perusteella alaisten mielestä kokeilu oli onnistunut ja he toivoivat, että työyhteisöön vakinaistetaan lähiesimieskäytänne.