Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikkuva varhaiskasvatus -hankkeeseen osallistuneiden esikoululaisten liikunta-aktiivisuus

Kuusiniva, Henna (2014)

 
Avaa tiedosto
Kuusiniva_Henna.pdf (628.0Kt)
Lataukset: 


Kuusiniva, Henna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168372
Tiivistelmä
Riittävä fyysinen aktiivisuus on edellytys lapsen normaalille kasvulle ja kehitykselle. Nykylasten arkeen vaikuttavat tekijät ovat kuitenkin viime vuosikymmeninä muuttuneet ja fyysinen aktiivisuus on vähentynyt merkittävästi. Opinnäytetyöni toimeksiantajana oli Oulun kaupungin vuosien 2012–2015 aikana toteuttama Liikkuva varhaiskasvatus –hanke. Ensimmäisenä tavoitteena oli tuoda tietoa toimeksiantajalle hankkeen kohderyhmän nykytilasta. Päätutkimusongelmina oli selvittää, kuinka paljon Liikkuva varhaiskasvatus –hankkeeseen osallistuneet esikoululaiset liikkuvat päivittäin sekä millaisia eroja on esikoululaisten liikunnan määrässä fyysisesti erilaisissa päiväkotiympäristöissä.

Tutkimusmenetelmä oli teorialähtöinen eli kvantitatiivinen. Hankkeen esikoululaiset muodostivat tutkimuksen perusjoukon. Tutkimus oli otantatutkimus, jonka otos koostui neljästä esikouluryhmästä neljästä eri Oulun päivähoitoyksiköstä (N=61). Esikoululaisten liikunta-aktiivisuutta päivähoidon aikana tutkittiin Polar Active –aktiivisuusmittareilla ja ilta-ajan aktiivisuutta vanhemmille lähetettävillä aktiivisuuslomakkeilla. Päiväkotiympäristöjä vertailtiin systemaattisesti tutkimusta varten laaditun kaavakkeen avulla. Tulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics 21.0 –tilastointiohjelman avulla.

Tulokset: Reipasta ja sitä tehokkaampaa aktiivisuutta kertyi keskimäärin 1 h 39 min päivittäin, mikä on 21 min alle suositusten (n=41). Sukupuolten välillä oli eroja fyysisen aktiivisuuden suhteen. Pojat olivat hieman tyttöjä aktiivisempia. Ero ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsevä. Istumiseen verrattavaa aktiivisuutta kertyi keskimäärin 6 h 54 min päivässä. Liikuntaympäristöjen osalta päiväkodeissa oli eroja. Luokitellun aineiston liikuntaympäristöllä ja päivittäisellä aktiivisuudella todettiin tilastollisesti merkitsevä riippuvuus. Luokittelemattoman aineiston mukaan taas näyttäisi, että lineaarista riippuvuutta ei ollut. Tämä johtuu aineiston pienestä koosta ja ryhmien suurista kokoeroista. Tulosten perusteella esikoululaiset liikkuvat suosituksiin nähden riittämättömästi, joten varhaiskasvatuksen liikuntaan tulisi panostaa entistä enemmän.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste