KYSELYTUTKIMUS DAIMLER AG:n TESTILAITTEEN KÄYTTÖÖN LIITTYVISTÄ ONGELMISTA
Pärnänen, Pentti (2014)
Pärnänen, Pentti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208705
Tiivistelmä
Tämä päättötyö on tehty Veho Group Oy Ab:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla Daimler AG:n suunnitteleman Mercedes-Benz-henkilö- ja hyötyajoneuvojen diagnostiikkatestilaitteen käyttöön liittyviä ongelmia. Diagnostiikkatestilaite on mekaanikkojen käytössä Veho-konserniin kuuluvissa korjaamoissa ja valtuutetuissa Mercedes-Benz-huolloissa. Laitteen avulla mekaanikot pystyvät tarkistamaan auton toiminnan kattavasti ja määrittämään autossa ilmenneen vian syyn. Laitteella suoritetaan myös auton eri ohjausyksiköiden ohjelmien päivitys Daimler AG:n taustajärjestelmiä hyödyntäen.
Daimler AG julkisti 2012 diagnostiikkatestilaitteen XENTRY Kitn, joka koostuu kosketusnäytöllisestä ja teolliseen käyttöympäristöön tarkoitetusta kannettavasta tietokoneesta sekä diagnoosi- ja testausohjelmiston sisältävästä liitäntäyksiköstä, XENTRY Connect. Liitäntäyksikkö kytketään tutkittavaan autoon kaapelilla OBD-portin kautta. XENTRY Kit ja Connect ovat Windows 7 -käyttöjärjestelmäpohjaisia ja pystyvät kytkeytymään huollon lähiverkkoon joko langattomasti tai Ethernet-kaapeliyhteydellä. Samoin tapahtuu myös tietokoneen ja liitäntäyksikön välinen kommunikointi. Kannettava tietokone toimii lähinnä liitäntäyksikön käyttöliittymänä.
Kysely toteutettiin QuestBack Oy:n edustamalla internetpohjaisella Digium Enterprise -työkalulla kesällä 2013. Kyselyn sisältämät kysymykset suunniteltiin yhdessä Veho Group Oy Ab:n kanssa. Internetlinkki kyselyyn lähetettiin Veho Group Oy Ab:n toimesta sähköpostitse Veho-konserniin kuuluviin sekä konsernin ulkopuolisiin korjaamoihin. Vastaanottajia oli kaiken kaikkiaan 355. Määräaikaan mennessä vastauksia saatiin 38, jolloin vastausprosentiksi muodostui 10,7. Kyselylomakkeessa oli 29 kysymystä, joista 10 oli avointa kysymystä ja 19 strukturoitua kysymystä. Viidessä strukturoidussa kysymyksessä käytettiin järjestysasteikkoa 1–6, jotka vastasivat sanallista asteikkoa erittäin hyvästä heikkoon ja kahdessa kysymyksessä järjestysasteikkoa 1–2 eli kyllä ja ei. Muissa kysymyksissä saadut vastaukset luokiteltiin kysymyskohtaisesti.
Annettujen vastausten perusteella testilaitteen toiminnan nopeus ja WLAN-verkon epäluotettavuus aiheuttivat eniten ongelmia. Avointen kysymysten vastausten perusteella koulutukseen toivottiin lisää panostusta. Lisäksi itse testitulosdokumenttien tallennus, testilaitteen käyttöön liittyvien neuvojen saatavuus ja ulkomailla sijaitsevan teknisen tuen käyttö koettiin hankalaksi. Päättötyössä on esitetty käytännön toimenpiteitä, joilla laitteen käyttöä tehostettaisiin. Osan toimenpiteistä korjaamo voi toteuttaa itse. Osa vaatii yhteistyötä Daimler AG:n kanssa. Toimenpiteiden toteuttamisella voidaan vähentää turhia odotusaikoja ja testilaitteen toistuvasti tarvitsemia käynnistyksiä, jolloin testilaitteen käyttö tehostuu ja tulee mielekkäämmäksi mekaanikkojen näkökulmasta.
Daimler AG julkisti 2012 diagnostiikkatestilaitteen XENTRY Kitn, joka koostuu kosketusnäytöllisestä ja teolliseen käyttöympäristöön tarkoitetusta kannettavasta tietokoneesta sekä diagnoosi- ja testausohjelmiston sisältävästä liitäntäyksiköstä, XENTRY Connect. Liitäntäyksikkö kytketään tutkittavaan autoon kaapelilla OBD-portin kautta. XENTRY Kit ja Connect ovat Windows 7 -käyttöjärjestelmäpohjaisia ja pystyvät kytkeytymään huollon lähiverkkoon joko langattomasti tai Ethernet-kaapeliyhteydellä. Samoin tapahtuu myös tietokoneen ja liitäntäyksikön välinen kommunikointi. Kannettava tietokone toimii lähinnä liitäntäyksikön käyttöliittymänä.
Kysely toteutettiin QuestBack Oy:n edustamalla internetpohjaisella Digium Enterprise -työkalulla kesällä 2013. Kyselyn sisältämät kysymykset suunniteltiin yhdessä Veho Group Oy Ab:n kanssa. Internetlinkki kyselyyn lähetettiin Veho Group Oy Ab:n toimesta sähköpostitse Veho-konserniin kuuluviin sekä konsernin ulkopuolisiin korjaamoihin. Vastaanottajia oli kaiken kaikkiaan 355. Määräaikaan mennessä vastauksia saatiin 38, jolloin vastausprosentiksi muodostui 10,7. Kyselylomakkeessa oli 29 kysymystä, joista 10 oli avointa kysymystä ja 19 strukturoitua kysymystä. Viidessä strukturoidussa kysymyksessä käytettiin järjestysasteikkoa 1–6, jotka vastasivat sanallista asteikkoa erittäin hyvästä heikkoon ja kahdessa kysymyksessä järjestysasteikkoa 1–2 eli kyllä ja ei. Muissa kysymyksissä saadut vastaukset luokiteltiin kysymyskohtaisesti.
Annettujen vastausten perusteella testilaitteen toiminnan nopeus ja WLAN-verkon epäluotettavuus aiheuttivat eniten ongelmia. Avointen kysymysten vastausten perusteella koulutukseen toivottiin lisää panostusta. Lisäksi itse testitulosdokumenttien tallennus, testilaitteen käyttöön liittyvien neuvojen saatavuus ja ulkomailla sijaitsevan teknisen tuen käyttö koettiin hankalaksi. Päättötyössä on esitetty käytännön toimenpiteitä, joilla laitteen käyttöä tehostettaisiin. Osan toimenpiteistä korjaamo voi toteuttaa itse. Osa vaatii yhteistyötä Daimler AG:n kanssa. Toimenpiteiden toteuttamisella voidaan vähentää turhia odotusaikoja ja testilaitteen toistuvasti tarvitsemia käynnistyksiä, jolloin testilaitteen käyttö tehostuu ja tulee mielekkäämmäksi mekaanikkojen näkökulmasta.