Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Japanilaisten kanji-merkkien opiskelu pelillisin keinoin

Laaksonen, Ville (2014)

Avaa tiedosto
Laaksonen_Ville.pdf (1.330Mt)
Lataukset: 


Laaksonen, Ville
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229198
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia japanilaisten kanji-merkkien historiaa, luonnetta ja opiskelumenetelmiä. Se tarkastelee myös kielten yleistä pedagogiikkaa ja opetuspelin tekemiseen liittyvää teoriaa. Näiden tietojen pohjalta luodaan kanji-merkkien opiskeluun tarkoitettu videopeli. Työ pyrkii selvittämään, mitkä opiskelumenetelmät soveltuvat parhaiten pelilliseen käyttöön, ja mitä kaikkia yleiseen kielenopiskeluun liittyviä seikkoja on otettava huomioon opetuspeliä tehdessä.

Tekstin opetuspelin tekemiseen liittyvä teoria toimii pelin yleisten periaatteiden pohjana, kun taas kanjeihin, japanin kieleen ja yleiseen kielenopiskeluun liittyvä teoria ohjaa merkkien käsittelytapaa ja esitysmuotoa pelissä. Pelistä on tarkoitus luoda hauska ja innovatiivinen tapa kanjien opiskeluun siinä apua tarvitseville. Teoriaosuuden lopuksi käydään läpi peliprojektin suunnittelu ja toteutus sekä esitellään peli yksityiskohtaisesti. Tämän jälkeen pohditaan vielä koko opinnäytetyön onnistuneisuutta.

Luotu opetuspeli vastasi suurimmilta osin projektin alussa asetettuja tavoitteita. Sen avulla on kahta eri minipeliä käyttäen mahdollista opiskella 440 yleisintä kanji-merkkiä, sekä seurata opiskelun etenemistä sen aikana. Kanjeja ja japanin kieltä käsittelevää teoriaa käytettiin aktiivisesti avuksi pelin tekemisen aikana, mutta jotkin kielenopetuspelin tekemiseen liittyvät ohjenuorat olivat liian laajoja hyödynnettäväksi. Tästä huolimatta luotu peli täyttää tehtävänsä opinnäytetyön tavoitteen suhteen hyvin. Sen voidaan testauksen pohjalta sanoa olevan kykenevä helpottamaan suuren merkkimäärän opiskelussa verrattain lyhyessä ajassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste