Lehti-ilmoittelu mainonnan osa-alueena : case: Osuuskauppa Hämeenmaa
Jalovaara, Mikko (2010)
Jalovaara, Mikko
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041933
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002041933
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mainontaa ja erityisesti lehti-ilmoittelun erityispiirteitä. Toimeksiantajana tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa on Osuuskauppa Hämeenmaa. Tarkoituksena on tutkia Prisma- ja S-market-ketjujen sanomalehti-mainonnan erottuvuutta, huomioarvoa ja visualisuutta.
Teoriaosa koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessa osassa käsitellään mainontaa yleisesti. Tässä osiossa syvennytään mainonnan tavoitteisiin ja niiden pohjalta tehtäviin mediavalintoihin. Samalla käydään kaikki eri mediamuodot lyhyesti läpi. Toisessa osassa keskitytään ilmoittelumainontaan. Tässä syvennytään sanomalehtiin ja aikakauslehtiin medioina sekä niissä huomioon otettaviin ilmoitteluun liittyviin asioihin. Samassa osassa selvitetään sanomalehden ja aikakauslehden vahvuuksia ja heikkouksia medioina. Lisäksi pohditaan millainen on hyvä ilmoitus, eli mistä erottuva ilmoitus koostuu ja mitä tulisi ottaa huomioon hyvän huomioarvon saamiseksi.
Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu Lahdessa ja lähialueilla teetetystä kyselytutkimuksesta. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen kirjekysely. Kysely lähetettiin 700:lle eri henkilölle, joista vastauksia palautui 169 kappaletta. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että yrityksen mainonta on erottuvuuden, huomioarvon ja visuualisen ilmeen suhteen hyvällä tasolla, eikä suuriin muutoksiin ole aihetta. Kuitenkin joitakin parantamiseen aiheita esiintyy visuaalisen ilmeen osalta. Tämän tutkimuksen jälkeen ilmoitusten visuaalisuutta värimaailman osalta onkin muutettu neutraalimpaan suuntaan.
Teoriaosa koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessa osassa käsitellään mainontaa yleisesti. Tässä osiossa syvennytään mainonnan tavoitteisiin ja niiden pohjalta tehtäviin mediavalintoihin. Samalla käydään kaikki eri mediamuodot lyhyesti läpi. Toisessa osassa keskitytään ilmoittelumainontaan. Tässä syvennytään sanomalehtiin ja aikakauslehtiin medioina sekä niissä huomioon otettaviin ilmoitteluun liittyviin asioihin. Samassa osassa selvitetään sanomalehden ja aikakauslehden vahvuuksia ja heikkouksia medioina. Lisäksi pohditaan millainen on hyvä ilmoitus, eli mistä erottuva ilmoitus koostuu ja mitä tulisi ottaa huomioon hyvän huomioarvon saamiseksi.
Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu Lahdessa ja lähialueilla teetetystä kyselytutkimuksesta. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen kirjekysely. Kysely lähetettiin 700:lle eri henkilölle, joista vastauksia palautui 169 kappaletta. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että yrityksen mainonta on erottuvuuden, huomioarvon ja visuualisen ilmeen suhteen hyvällä tasolla, eikä suuriin muutoksiin ole aihetta. Kuitenkin joitakin parantamiseen aiheita esiintyy visuaalisen ilmeen osalta. Tämän tutkimuksen jälkeen ilmoitusten visuaalisuutta värimaailman osalta onkin muutettu neutraalimpaan suuntaan.