Miksi leirikouluun Nuorisokeskus Oivankiin?
Määttä, Pirkko (2007)
Määttä, Pirkko
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002192386
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Nuorisokeskus Oivangissa vierailevien peruskoulun kuudensien luokkien leirikoulujen ostokäyttäytymisprosessia. Nuorisokeskus Oivanki on yksi kymmenestä valtakunnallisesta nuorisokeskuksesta, joiden tärkein asiakasryhmä ovat leirikoulut. Tavoitteena oli tutkia, miten ostopäätös tehdään ja mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätökseen valita Nuorisokeskus Oivanki leirikoulupaikaksi. Työn toisena tavoitteena oli saada selville asiakkaiden tyytyväisyyttä Oivangin nuorisokeskuksen palveluihin ostoprosessin eri vaiheissa. Työssä halutaan luoda katsaus myös ajankohtaiseen opetushallituksen antamaan ohjeistukseen kouluretkien ja leirikoulujen maksuttomuudesta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käytettiin lähdeaineistona markkinointi- ja matkailutuotetta käsittelevää kirjallisuutta, jonka mukaan matkailijan ostoprosessin vaiheet ovat ostoa edeltävät prosessit, varsinaiset ostotoiminnot ja oston jälkeiset prosessit. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, joka pohjautui leirikoulujen opettajien haastatteluihin. Haastattelumetodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jonka runko rakennettiin teoriassa käsitellyn matkailijan ostokäyttäytymisprosessin viitekehyksen pohjalta. Tutkimuksen kohderyhmänä oli kahdeksan opettajaa, jotka viettivät leirikoulun Nuorisokeskus Oivangissa syksyllä 2006. Tutkimuksen perusteella opettajat ovat tärkein kohderyhmä leirikoulupäätöstä tehdessä. Tutkimus osoitti, että tärkeimmiksi tekijöiksi Oivangin nuorisokeskuksen valinnassa nousivat luonto ja sen antamat mahdollisuudet, monipuolisuus, hyvä maine sekä hyvät kokemukset palvelusta.
Nuorisokeskus Oivangin tunnettavuuden lisäämiseksi tehostetaan opettajiin kohdistuvaa suoramarkkinointia ja heille järjestetään lyhyitä tutustumismatkoja Oivankiin. Markkinoinnissa painotetaan nykyistä enemmän luonnonläheisyyttä ja luonnon tarjoamia mahdollisuuksia, monipuolista aktiviteettitarjontaa, yksilöllistä ohjelmasuunnittelua, rauhallista paikkaa, turvallisuutta ja nuorisokeskusverkostoon kuulumista. Uusia toimintaympäristöön sopivia tuotteita kehitetään edelleen. Laadunhallinnalla eli toiminnan tavoitteellisella kehittämisellä selvitään kilpailutilanteesta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käytettiin lähdeaineistona markkinointi- ja matkailutuotetta käsittelevää kirjallisuutta, jonka mukaan matkailijan ostoprosessin vaiheet ovat ostoa edeltävät prosessit, varsinaiset ostotoiminnot ja oston jälkeiset prosessit. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, joka pohjautui leirikoulujen opettajien haastatteluihin. Haastattelumetodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jonka runko rakennettiin teoriassa käsitellyn matkailijan ostokäyttäytymisprosessin viitekehyksen pohjalta. Tutkimuksen kohderyhmänä oli kahdeksan opettajaa, jotka viettivät leirikoulun Nuorisokeskus Oivangissa syksyllä 2006. Tutkimuksen perusteella opettajat ovat tärkein kohderyhmä leirikoulupäätöstä tehdessä. Tutkimus osoitti, että tärkeimmiksi tekijöiksi Oivangin nuorisokeskuksen valinnassa nousivat luonto ja sen antamat mahdollisuudet, monipuolisuus, hyvä maine sekä hyvät kokemukset palvelusta.
Nuorisokeskus Oivangin tunnettavuuden lisäämiseksi tehostetaan opettajiin kohdistuvaa suoramarkkinointia ja heille järjestetään lyhyitä tutustumismatkoja Oivankiin. Markkinoinnissa painotetaan nykyistä enemmän luonnonläheisyyttä ja luonnon tarjoamia mahdollisuuksia, monipuolista aktiviteettitarjontaa, yksilöllistä ohjelmasuunnittelua, rauhallista paikkaa, turvallisuutta ja nuorisokeskusverkostoon kuulumista. Uusia toimintaympäristöön sopivia tuotteita kehitetään edelleen. Laadunhallinnalla eli toiminnan tavoitteellisella kehittämisellä selvitään kilpailutilanteesta.