Ikääntyneiden ateriapalvelut – asiakkaan mahdollisuus vaikuttaa tarjontaan
Heinonen, Janina; Jaakkola, Terhi (2014)
Heinonen, Janina
Jaakkola, Terhi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710354
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena oli ikääntyneiden ateriapalvelut ja asiakkaan mahdollisuus vaikuttaa tarjontaan. Työn tavoitteena oli selvittää, miten ateriapalveluja käyttävä asiakas voi itse vaikuttaa saamaansa ruokaan ja sen laatuun. Opinnäytetyön tarkoitus oli, että tuloksia voi hyödyntää Ikääntyneiden ruokapalvelut -hankkeessa ruokapalveluprosessin kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin ateriapalvelun laatua ja sen osatekijöitä, ruokapalvelua toimintana, ikääntyneiden ravitsemussuosituksia ja ruokalistasuunnittelua.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemat muodostettiin tietoperustasta ja niissä käsiteltiin ruoan laadun osatekijöitä. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää ateriapalvelua käyttävää ikäihmistä.
Haastatteluista saatujen tulosten perusteella ateriapalvelujen asiakkaat olivat tyytyväisiä asiakaspalvelun ja ruoan laatuun. Erityisen positiivisina asioina nousivat esille ruokalistan vaihtuvuus ja monipuolisuus. Kuitenkaan mielipidettä toimitettavan ruoan tai palvelujen suhteen ei oltu asiakkailta kysytty, eikä palautejärjestelmän toiminnasta oltu erikseen heille kerrottu. Tuloksista pystyi myös päättelemään , että ikäihmiset olivat tyytyväisiä ja kiitollisia siitä, että ateriapalve lua oli saatavilla, Ateriapalvelujen palveluntarjoajan tulee kiinnittää huomiota ruoan monipuolisuuden ja ravintoainetiheyden lisäksi myös annoskokoihin sekä lisäkkeiden laatuun. On toivottavaa, että ateriapalvelua käyttäville ikäihmisille suunniteltaisiin palautteenantojärjestelmä, joka olisi heille sopiva, helppo ja mielekäs käyttää.
Asiasanat asiakastyytyväisyys, ateriapalvelut, ikääntyneet
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin ateriapalvelun laatua ja sen osatekijöitä, ruokapalvelua toimintana, ikääntyneiden ravitsemussuosituksia ja ruokalistasuunnittelua.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Teemat muodostettiin tietoperustasta ja niissä käsiteltiin ruoan laadun osatekijöitä. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää ateriapalvelua käyttävää ikäihmistä.
Haastatteluista saatujen tulosten perusteella ateriapalvelujen asiakkaat olivat tyytyväisiä asiakaspalvelun ja ruoan laatuun. Erityisen positiivisina asioina nousivat esille ruokalistan vaihtuvuus ja monipuolisuus. Kuitenkaan mielipidettä toimitettavan ruoan tai palvelujen suhteen ei oltu asiakkailta kysytty, eikä palautejärjestelmän toiminnasta oltu erikseen heille kerrottu. Tuloksista pystyi myös päättelemään , että ikäihmiset olivat tyytyväisiä ja kiitollisia siitä, että ateriapalve lua oli saatavilla, Ateriapalvelujen palveluntarjoajan tulee kiinnittää huomiota ruoan monipuolisuuden ja ravintoainetiheyden lisäksi myös annoskokoihin sekä lisäkkeiden laatuun. On toivottavaa, että ateriapalvelua käyttäville ikäihmisille suunniteltaisiin palautteenantojärjestelmä, joka olisi heille sopiva, helppo ja mielekäs käyttää.
Asiasanat asiakastyytyväisyys, ateriapalvelut, ikääntyneet