Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

ESI- JA ALKUOPETUSIKÄISTEN LASTEN SOSIOEMOTIONAALISTEN TAITOJEN TUKEMINEN: HARJOITTELUYHTEISTYÖN ARVIOINTI

Kekkonen, Marika (2014)

 
Avaa tiedosto
Kekkonen_Marika.pdf (909.4Kt)
Lataukset: 


Kekkonen, Marika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710248
Tiivistelmä
Itä-Suomen SOHVI-hankkeen koordinoimana Karelia-ammattikorkeakoulu ja Joensuun kaupungin varhaiskasvatus- ja koulutuskeskus aloittivat yhteistyön, jonka myötä syksyllä 2013 sosionomi- ja terveydenhoitajaopiskelijat järjestivät harjoittelutyönään ryhmätoimintaa esi- ja alkuopetuksen oppilaille. Ryhmätoiminnan avulla yhteistyökouluilla harjoiteltiin lasten sosioemotionaalisia taitoja.

Tämä opinnäytetyö on tehty arvioimaan harjoitteluyhteistyön toimivuutta, hyötyjä ja haasteita, sekä tarkoituksenmukaisuutta ja lyhyen aikavälin vaikutuksia lapsiin. Opinnäytetyössä arviointia tehtiin esi- ja alkuopetusluokkien opettajien kokemuksia, teoriatietoa sekä aiempia tutkimuksia aineistona käyttäen.

Opinnäytetyö on tehty arviointitutkimuksena. Aineisto on kerätty haastattelemalla viittä esi- ja alkuopetusluokan opettajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelulla ja lomakehaastattelulla. Aineisto on analysoitu teemoitellen teoriaa apuna käyttäen.

Tuloksista on nähtävissä, että suurin hyöty harjoitteluyhteistyöstä on saatu liittyen esi- ja alkuopetusluokkien ryhmäytymiseen sekä ryhmätyöskentely- ja vuorovaikutustaitoihin. Tuloksista ja teoriatiedosta nousee esille se, että lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen voi ennaltaehkäistä sosiaalisia ongelmia. Kehittämistarpeet puolestaan painottuivat tiedottamiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste