Kampanjamarkkinoinnin projektinhallintajärjestelmä : case Vierumäki Sports Oy
Niemi, Marianne (2022)
Niemi, Marianne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090920012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090920012
Tiivistelmä
Kampanjamarkkinoinnin projektinhallintajärjestelmä on kokonaisvaltainen tietojärjestelmä ja tekninen osa markkinoinnin kokonaisuuden jäsentelyä ja johtamista. Se hallinnoi yrityksen kaikkien yksiköiden valittuja toimintoja yhteisellä tietokannalla. Projektinhallintajärjestelmää ohjaa markkinointistrategia ja markkinoinnin toimenpiteet, jotka ovat markkinoinnin analyysi, -suunnittelu, -toteutus ja -seuranta. Keskiössä on kampanjat, joiden määrä ja kesto vaikuttavat projektinhallintajärjestelmän ominaisuuksien vaatimuksiin.
Tässä työssä tutkittiin Vierumäki Sports Oy:n eri yksiköiden yhteistyön automatisointia kampanjamarkkinoinnin osalta. Opinnäytetyössä selvitettiin mikä kampanjamarkkinoinnin projektinhallintajärjestelmä soveltuu parhaiten Vierumäki Sports Oy:n eri yksiköiden käyttöön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tavoitteeseen edettiin benchmarking- ja teemahaastattelujen avulla, tutkimalla ilmiön teoriaa sekä testaamalla alustavat tulokset ryhmähaastattelussa. Teemahaastatteluun vastasi kahdeksan henkilöä ja teemaryhmähaastatteluun osallistui kolme henkilöä. Benchmarking haastatteluihin osallistui viisi eri yritystä. Tulokset analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan Vierumäki Sports Oy:n käyttöön sopivin kampanjamarkkinoinnin projektinhallintajärjestelmän tärkeimmät ominaisuudet ovat aikajana-aloitusnäkymä, mahdollisuus määritellä erilaisia käyttäjärooleja sekä kyky käsitellä suuri määrä tietoa mahdollisimman yksinkertaiseen muotoon. Integroituminen muiden käytössä olevien järjestelmien kanssa on välttämätöntä.
Tässä työssä tutkittiin Vierumäki Sports Oy:n eri yksiköiden yhteistyön automatisointia kampanjamarkkinoinnin osalta. Opinnäytetyössä selvitettiin mikä kampanjamarkkinoinnin projektinhallintajärjestelmä soveltuu parhaiten Vierumäki Sports Oy:n eri yksiköiden käyttöön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tavoitteeseen edettiin benchmarking- ja teemahaastattelujen avulla, tutkimalla ilmiön teoriaa sekä testaamalla alustavat tulokset ryhmähaastattelussa. Teemahaastatteluun vastasi kahdeksan henkilöä ja teemaryhmähaastatteluun osallistui kolme henkilöä. Benchmarking haastatteluihin osallistui viisi eri yritystä. Tulokset analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan Vierumäki Sports Oy:n käyttöön sopivin kampanjamarkkinoinnin projektinhallintajärjestelmän tärkeimmät ominaisuudet ovat aikajana-aloitusnäkymä, mahdollisuus määritellä erilaisia käyttäjärooleja sekä kyky käsitellä suuri määrä tietoa mahdollisimman yksinkertaiseen muotoon. Integroituminen muiden käytössä olevien järjestelmien kanssa on välttämätöntä.